Průměrná cena ojetého vozu se v loňském roce zvýšila na 226 500 Kč, což je důkazem toho, že kupující hledají kvalitnější a vybavenější vozy, do kterých jsou ochotni více investovat. Zejména díky ukončeným operativním leasingům se loni rozšířila nabídka zánovních vozů, což mj. mělo i vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem. Lidé si koupi auta déle promýšlejí, neboť roste průměrná doba prodeje, která se v loňském roce pohybovala okolo třech měsíců. Kupující se také stále více zajímají o historii vozidel, počet neplacených dotazů do systému Autotracer stoupl loni meziročně o více než 40 %.

„Pouze stavy tachometrů z STK nemusí být pro ověření, zda vůz nemá stočený tachometr, pokaždé dostačující. Vždy je dobré prověřit i data ze servisů, pojišťoven a dalších zdrojů. V rámci prověřování historie vozu by si měl kupující mj. také ověřit, zda vůz nebyl havarovaný, což lze díky systému Autotracer a dat, která do něj poskytují servisy a pojišťovny. 99,99 % ojetin je prodáváno jako nehavarované, přitom je zřejmé, že realita bude jiná,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která již 28. rokem pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetin a které se díky Autotraceru a dalším službám podařilo v posledních deseti letech kultivovat trh ojetin k transparentnějšímu prodeji. Kupující si mohli v loňském roce nově ověřit i aktuální tržní cenu vozidla, a to nejen v systému Autotracer, ale i přes mobilní aplikaci Carolina, která pomáhá lidem s údržbou, provozem, prodejem i koupí vozu.

K častějšímu prověřování historie vozidel vedla i nová legislativa, která vešla v platnost v říjnu loňského roku. Zavedla mj., že stav ujetých kilometrů na tachometru nesmí být při nové STK nižší než v minulosti, jinak dostane majitel 30denní lhůtu na doložení výměny tachometru, bez něhož vůz technickou kontrolou neprojde. Někteří prodejci vozidel reagovali zpřísněním podmínek výkupu, a i díky většímu zájmu kupujících o informace o vozidle je vozidla s nejasnou historií nyní těžší prodat.

Z hlediska paliva převažoval loni u ojetých vozů zájem o naftové motory (58 %) nad benzínovými (39 %). U nových vozů byl však trend opačný a zájem se přesouval čím dál více na benzínové motory (67 %). Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly podle dat SDA na 30 %, což je do značné míry dáno tím, že nové emisní požadavky po aféře Dieselgate prodražily výrobu a koncovou cenu pro zákazníka, čímž v důsledku vedly k omezení výroby a prodeje dieselových motorů prakticky po celé Evropě. Ojeté diesely si noví majitelé pořizují především kvůli nižším nákladům. Pokud zájem o ně bude pokračovat i v následujících letech, lze očekávat jejich postupný nedostatek nejen na českém trhu, ale prakticky ve většině evropských zemí a nebude je tedy možné ani levně dovážet. Cena dieselových ojetin by podle současných dat měla být v následujících letech stabilní až rostoucí.

Z hlediska modelů vozů dominovaly trhu opět vozy Škoda Octavia. Nejčastějšími barvami prodávaných ojetin byly šedá a bílá, zvýšil se podíl černé.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly naleznete v kompletní zprávě: 

Cebia-summary_4_2018.pdf (1026 kB)