Tiskové zprávy

Mladé ojetiny čeká zdražení | 20. 03. 2019

Mladé ojetiny budou zdražovat. Kvůli poklesu cen ročních až tříletých vozidel z operativních leasingů se řada leasingových společností rozhodla omezit množství krátkodobých programů a zároveň se snaží o větší diverzifikaci skladby flotil tak, aby na trh následně nabízela širší barevnou škálu ojetých vozidel, větší spektrum různých modelů, jejich provedení a větší rozmanitost doplňkové výbavy. Reakce leasingových společností povede ke zdražení jak benzínového, tak naftového provedení mladých ojetin, a to zejména ze segmentu nižších středních a středních vozidel, která se nejčastěji využívají v rámci operativních leasingů. Nemění se však skladba vozových parků z pohledu značek a vozy Škoda Auto nadále budou tvořit drtivou většinu flotil operativních leasingů. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou čtvrtletně zpracovává společnost Cebia.

V tuto chvíli je podle dat z trhu ideální příležitost koupit si mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce. Dá se totiž očekávat, že ceny mladých vozů půjdou postupně nahoru také z důvodu stoupajících cen nových vozů, které se budou postupně dostávat na trh jako zánovní ojetiny. V loňském roce došlo k meziročnímu zvýšení cen nových vozů o 3,24 %. Tempo růstu cen nových vozidel je relativně pomalé, ale dlouhodobé. Při výhledu do budoucna lze navíc očekávat, že se rostoucí směr vývoje cen nových vozidel nezmění a jeho tempo bude patrně ještě posíleno, a to kvůli stále stoupajícím legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat ve vozidlech stále složitější a dražší techniku.

V případě čtyřletých ojetin je situace taková, že loni sice meziročně jejich cena vzrostla o 3,22 %, ale ve druhém a třetím kvartálu začalo docházet k jejímu poklesu, daným velkou nabídkou čtyřletých vozů na trhu. Přechodný pokles průměrné ceny čtyřletých vozidel zasáhl zejména segment vyšších středních a středních vozidel, který je více než ostatní segmenty zastoupen prémiovými značkami. Převis nabídky nad poptávkou byl také jedním z faktorů, které způsobily, že si kupující během loňského roku začali svoje rozhodnutí ohledně koupě vozu více a déle promýšlet. Následkem toho se průměrná doba prodeje meziročně prodloužila ze 76 na 99 dnů.

Na situaci na trhu mladých ojetin a čtyřletých vozidel však začne mít významný vliv i skutečnost, že v posledním kvartálu loňského roku došlo u nových aut k zastavení růstu prodejů a tento stav pokračoval i v lednu a únoru letošního roku. Díky tomu by se měly ceny ojetých vozidel postupně lehce zvyšovat. Po zvážení všech ukazatelů a dat z trhu lze říci, že ceny mladých ojetin postupně porostou, a to zejména těch, které jsou do třech let stáří.

V posledních třech měsících loňského roku začalo docházet u nových vozidel také k částečné obměně nejprodávanějších modelů v jednotlivých segmentech a do popředí se více prosadily modely s benzínovými motory. I přes tuto skutečnost popularita naftových motorů oproti očekávaní výrazně nepoklesla a své místo stále nachází jak u nových, tak ojetých vozidel. V případě ojetých vozidel došlo podle studie společnosti Cebia loni meziročně k navýšení cen za vozidla s benzínovými motory a jen k mírnému poklesu cen za vozidla s naftovými motory. Období značného převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem již skončilo a v příštím období lze očekávat, že ceny již klesat nebudou.

Dieselové motory jsou navíc upřednostňovány u dovozů ojetin. Zajímavým příkladem může být Volkswagen Passat, který je v 91 % dovážen v provedení 2,0 TDi. Zajímavostí je také poměrně vysoký nárůst obvyklých cen u ojetých vozidel s ostatními druhy pohonů, kdy například Dacia Dokker v užitkovém provedení Ambiance s továrním LPG motorem o objemu 1.6 litru dosáhla meziročního nárůstu ceny o 13,61 % a „elektrický“ Volkswagen Golf s výkonem 100kW o 5,36 %.

 

VÝVOJ TRHU ČTYŘLETÝCH VOZIDEL

Mini a malá vozidla – nárůst ceny o 7 %

Nejprodávanějším modelem tohoto segmentu byla v loňském roce v případě čtyřletých vozidel Škoda Fabia s motorem 1.0 TSI a výbavě Ambition, následovaná vozy Renault Clio a Dacia Sandero, která vytlačila model Hyundai i20 a vrátila se tak na svojí dlouhodobou třetí pozici. V těsném závěsu skončily vozy Škoda CITIGO a Toyota Yaris. Tři nejprodávanější vozy přitom tvořily 58,88 % tohoto segmentu, který tvořil 20,04 % trhu čtyřletých ojetin.

Co se týče průměrné ceny vozidel, loni ve čtvrtém kvartálu došlo po dlouhodobém růstu k jejímu poklesu. Tento ojedinělý pokles však neměl vliv na dlouhodobý trend, kdy ceny vozidel tohoto segmentu rostou a v posledním roce se meziročně navýšily o 7 %. Nejvíce přitom podražil Renault Clio, a to o 8,72 %. Hlavním cenovým tahounem je však Škoda Fabia, která je nejvíce zastoupena v tomto segmentu (45,74 %) a jejíž cena loni meziročně vzrostla o 7,11 %. Vliv na růst cen těchto ojetin má relativní nedostatek kvalitních vozů v tomto nejžádanějším cenovém segmentu. Jediným modelem, kterého je na českém trhu široká nabídka, je Škoda Fabia, ostatních modelů je v daném segmentu a sledovaném stáří 4 let relativní nedostatek, který je způsoben mj. „výpadkem“ kvalitních ojetin z operativních leasingů.

Nižší střední a střední vozidla – pokles ceny o 0,21 %

Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut tradičně Škoda Octavia, jejíž podíl stoupl na 31,73 % a která tak překročila pomyslnou hranici 30 %. Následovaná byla vozy Škoda Rapid a Hyundai i30. Tyto tři vozy zaujímají v rámci tohoto segmentu velmi silné postavení. Jejich podíl totiž činil 60,16 %, nově tedy překročil dokonce hranici 60 %. V závěsu za třemi neprodávanějšími vozy byly Volkswagen Golf a Kia Cee´d, jejichž podíl na trhu však nedosahuje ani u jednoho 5 %. Zajímavý je tento relativně nízký tržní podíl u Volkswagenu Golf, který v řadě jiných evropských států svému segmentu kraluje. Silné postavení modelů domácích výrobců vozidel se zdá být v tomto segmentu neotřesitelné. Celý segment přitom nepatrně klesl a tvořil 32,33 % trhu.

Po dlouhodobé stagnaci cen začal v tomto segmentu na počátku roku 2017 postupný růst průměrných cen, který dosáhl svého vrcholu v prvním kvartálu roku 2018. V následujícím období nastal cenový pokles celého segmentu, který se však ve čtvrtém kvartálu loňského roku zastavil a ceny začaly opět mírně růst. V meziročním srovnání se průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu snížila o 0,21 %. Zvrátit cenový pokles celého segmentu nedokázala ani nejvíce zastoupená Škoda Octavia (31,73 %), jejíž cena loni meziročně narostla o 0,95 %.

Tento segment je přitom dlouhodobě ovlivňován soupeřením výrobců vozidel Škoda a Hyundai a obecně dominantním podílem vozidel Škoda v tomto segmentu, kdy jejich podíl dosahuje téměř 50 %. Zajímavý je růst (i když jen mírný) obvyklé ceny vozidla Škoda Rapid v provedení Spaceback, a to přesto, že tento model je v portfoliu Škoda Auto nahrazován novým modelem Škoda Scala, což bylo oznámeno již v průběhu čtvrtého kvartálu 2018. Předpokládalo se, že oznámení uvedení nového modelu Škoda Scala na trh způsobí pokles cen ojetin Škoda Rapid. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet v dalším období.

MPV vozidla – nárůst ceny o 5,13 %

Největší podíl v daném segmentu si v uplynulém období získala Dacia Dokker, která dosáhla 13,45 % a přeskočila tak o více než 1 procentní bod dlouhodobou jedničku Hyundai ix20, jejíž podíl klesl na 12,2 %. Mezi tři nejvíce zastoupené vozy se poprvé v roce 2018 propojoval VW Caddy, naopak vítěznou trojici ve čtvrtém kvartálu loňského roku opustil Citroën Berlingo, který klesl na čtvrté místo s podílem 6,19 %. Tři neprodávanější modely tvořily 32,28 % tohoto segmentu, jehož tržní podíl klesl na 11,35 %. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 5,13 %, což představuje další mírné zpomalení. Celý segment je významně ovlivněn dlouhodobě stagnujícím zájmem o vozy MPV. Do budoucna bude zajímavé sledovat, zda na ceny ojetých MPV vozů nebude mít významný vliv současné postupné stahování vozidel ze segmentu MPV z nabídky nových vozidel u většiny automobilek, a tím následně výrazné omezení nabídky ojetých MPV vozů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu segmentu MPV na celém trhu.

SUV a terénní vozidla – nárůst ceny o 7,17 %

Nejprodávanějším čtyřletým modelem SUV a terénních vozidel byla v posledním roce Dacia Duster (8,77 %) následovaná vozy Peugeot 2008 a Hyundai Tucson. Dohromady však tvoří tyto vozy jen necelou pětinu segmentu (18,23 %). Celý segment přitom zaujímá 30,23 % trhu a přes drobnou ztrátu oproti předchozímu období si stále drží velmi silnou pozici mezi ostatními segmenty.

Koncem uplynulého roku však začalo docházet k poklesu obvyklé ceny. Ta po dlouhodobé stagnaci začala na počátku roku 2017 růst, avšak ve třetím kvartálu loňského roku došlo k zastavení růstu a ve čtvrtém kvartálu dokonce k výraznějšímu cenovému poklesu. I přes cenový pokles na konci minulého roku však vzrostla loni průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu v meziročním srovnání o 7,17 %. Nejvíce se navýšila cena ojetého Peugeotu 2008 (+15,4 %), u modelu Hyundai Tucson došlo naopak k poklesu ceny o 7,17 %. Celý segment je stále ovlivněn silně rostoucím zájmem o vozy SUV. Od počátku roku 2015 se podíl těchto vozů v rámci celého trhu zdvojnásobil. Pocit většího bezpečí ve velkém autě způsobil výraznou módnost tohoto segmentu. Důkazem toho je, že u řady modelů představuje nyní pohon 4x2 výrazně nejprodávanější variantu pohonu a u modelů na pomezí segmentu dokonce nebývá ani jiný druh pohonu nabízen. U vrcholových provedení jednotlivých modelů však nadále hraje pohon 4x4 hlavní roli. Z pohledu velikosti vozidel proto nabízejí hlavní hráči na trhu minimálně tři modely, které se odlišují svou velikostí (rozvorem, délkou atd.).

Vyšší střední a ostatní vozidla – pokles ceny o 1,04 %

Největší podíl měla v tomto segmentu čtyřletých ojetin Škoda Superb (42,72 %) následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tři nejprodávanější vozy loni významně posílily a tvořily již téměř tři pětiny prodejů (58,91 %). Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel tradičně jen malý podíl, který přesto loni mírně narostl na 6,06 %. Zatímco segment rostl, ceny však začaly loni klesat. Ve třetím kvartálu byl zastaven růst cen, který začal v roce 2017 po dlouhodobé stagnaci. Během léta došlo naopak k poklesu cen, který trval i ve čtvrtém kvartálu. V meziročním srovnání byla loni průměrná cena u ojetých vozidel celého segmentu o 1,04 % nižší a byl tak zvrácen vysoký cenový nárůst z přelomu let 2017 a 2018. Nejvíce klesla cena ojetých vozů BMW řady 5, a to o 4,19 %.

I přes to, že je tento segment zastoupen prémiovými vozy s výkonnými motory, mezi nejprodávanější modely se v tomto segmentu řadí vozidla s naftovými motory. Nadále se projevuje vliv tlaku v sousedním Německu na tzv. čistá centra měst při výběru typu motoru kupovaného ojetého vozidla, a protože ojetá vozidla s dieselovým motorem v nabídce v tomto segmentu převažují, způsobuje to tlak na snížení jejich ceny. Dalším výrazným faktorem způsobujícím pokles cen ojetých vozidel tohoto segmentu se jeví dobrá ekonomická situace naší společnosti. U ekonomicky silnějších zájemců o koupi vozu tohoto segmentu se projevuje zvýšený zájem o nákup nového vozu oproti zakoupení ojetého, což způsobuje pokles cen ojetin.

Metodika:

  • Analýza porovnává období 1. 1. 2018 až 31. 12. 2018 s obdobím 1. 1. 2017 až 31. 12. 2017, pro kalkulaci obvyklých cen byl použit systém CebiCat GT,
  • pro zařazení jednotlivých modelů vozidel do segmentů (tříd) byla použita metodika Svazu dovozců automobilů (SDA),
  • každý segment je reprezentován 3 nejprodávanějšími vozidly v daném segmentu v třetím čtvrtletí 2018 a podle jejich podílu v daném segmentu je analyzován celý segment,
  • ceny jednotlivých modelů jsou kalkulovány pro vozidla v nejčastěji inzerovaných verzích na českých inzertních portálech (karoserie, motorizace, převodovka, výbava),
  • pro kalkulaci je výchozí cenou vozidlo bez doplňkové výbavy, po slevě importéra (jsou zohledněny i dlouhodobé akční slevy),
  • ojeté vozy jsou kalkulovány jako 48 měsíců staré s ohledem na průměrný kilometrový nájezd
    v dané třídě,
  • bylo zvoleno stáří 48 měsíců, což je výrazně méně, než je průměrné stáří v ČR prodávaných ojetin, protože je nejvíce relevantní pro importéry, pojišťovny a leasingové společnosti.

 

Cebia, spol. s r.o., je lídrem na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům
s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel. Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. Od roku 2009 je společnost Cebia držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.

<< zpět na výpis

Úvod O nás Pro média Tiskové zprávy Mladé ojetiny čeká zdražení

Zadejte 17místné číslo VIN

Co je to VIN?

Vehicle Identification Numer – identifikační číslo vozidla. VIN je 17místný kód, který jednoznačně a jedinečně identifikuje vozidlo.

Kde najdu VIN?

1. VIN naleznete v dokladech k vozidlu

2. na vozidle - ražba

Nejčastější umístění je:

3. na vozidle -typový štítek

Typový štítek nejčastěji naleznete:

Příklady VIN:

TMADB51CAAJ087960
TMBJM25J6B3028795
WF0GXXGBBG7Y42388

Zadejte celé číslo OSVĚDČENÍ Cebia včetně všech pomlček

Jaké jsou druhy OSVĚDČENÍ Cebia?

OSVĚDČENÍ PROVIN
OSVĚDČENÍ VINTEST
OSVĚDČENÍ VINFOTO
OSVĚDČENÍ EUROVIN
OSVĚDČENÍ SOZ
OSVĚDČENÍ SBZ
OSVĚDČENÍ ROKVY
OSVĚDČENÍ Cebia REPORT

Příklady čísel OSVĚDČENÍ Cebia:

PO-87363/97
VT-001A-05-00054-S
CR-001A-09-0000813