Někteří prodejci v inzerci podvodně tvrdí, že vozidlo prošlo kontrolou historie u společnosti Cebia ( u níž je možné si online prověřit historii ojetého vozu),  případně že na základě prověření nevykazuje auto stočený tachometr či není po havárii. Podvodní prodejci tedy lákají zákazníky na vozy, o kterých tvrdí, že je prověřili u Cebie, i když je u ní ve skutečnosti neprověřili. Vyskytují se také inzeráty, v nichž se prodejci chlubí spoluprací s Cebií, přestože s ní ve skutečnosti nespolupracují. Cebia přitom lidem pomáhá už tři desítky let bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin.

Důvodem, proč se prodejci v inzerci ohánějí spoluprací s Cebií či klamným tvrzením o prověření vozu, bývá nejen rychlejší prodej vozu, ale nezřídka také krytí podvodných praktik. „U takových aut roste riziko, že mají stočený tachometr, zatajenou havárii, jsou svařené z více vozidel či pocházejí z jiné země, než tvrdí prodejce. Tím pádem roste riziko, že za takové auto kupující zaplatí o desítky tisíc korun více, než jakou má skutečně hodnotu,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Chtějte konkrétní data, nikoli jen slova

„Zejména v poslední době se setkáváme s tím, že někteří prodejci uvádějí u vozů v inzerci, že mají prověřenou historii Cebií. My přitom v systému vidíme, že to není pravda, že se na historii daného vozu prodejce nedoptával. Nebo jsme se setkali s tím, že se prodejce chlubil spoluprací s námi, a tím dával nepřímo zákazníkům najevo, že se jedná o solidního prodejce. Ve skutečnosti se ale nejednalo o prodejce, který by s námi spolupracoval,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že na eliminaci těchto praktik se hodlají v Cebii zaměřit. Dodává, že pouhá zmínka o spolupráci s Cebií nebo informace, že prodejce prověřil historii vozu v Cebii, nemá pro zákazníka prakticky žádnou hodnotu. „Důležitý je jen konkrétní výsledek konkrétního prověření historie vozu. To, že prodejce řekne, že vůz prověřil, ještě nehovoří o tom, zda vůz nemá stočený tachometr či nebyl havarovaný. Pro zákazníky by měl být vždy klíčový jen konkrétní výpis historie vozidla ze systému AUTOTRACER,“ vysvětluje Pajer.

Dostali jste Osvědčení? Ověřte si zdarma jeho pravost

„Prověřovat historii ojetého auta před jeho koupí je důležité. Bez znalosti minulosti auta je velký hazard ho kupovat. Většina prodejců s námi spolupracuje a klientovi dají tzv. Osvědčení Cebia REPORT, které hodnotí vůz v pěti kategoriích – kontrola stavu tachometru, odcizení, financování (leasing), roku výroby a zda VIN odpovídá danému modelu a značce vozidla. Pokud si klient chce zkontrolovat pravost Osvědčení, může tak zdarma učinit na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz nebo přímo na www.cebia.cz. Pokud chce kupující znát o vozidle další informace, jako je například jeho původ či případné havárie, může si vozidlo prověřit přímo u nás. Pokud ale zákazníkovi někdo pouze řekne, že s Cebií spolupracuje a nepředá mu originální Cebia REPORT, pak to s největší pravděpodobností nebude pravda. V takovém případě by nás měl kupující kontaktovat,“ upozorňuje Martin Pajer.

Stočený tachometr přijde kupujícího v průměru zhruba na 90 000 Kč

Stočený tachometr má každé třetí prodávané ojeté auto

Například auto se stočeným tachometrem vyjde průměrně o 20 procent dráž než kolik by mělo stát při skutečném kilometrovém nájezdu. Vzhledem k průměrné ceně ojetých aut, která se pohybuje okolo 230 000 Kč, jde tedy průměrně zhruba o 45 000 Kč. Jak ale spočítali odborníci, náklady v podobné výši si auto vyžádá v následujících letech po zakoupení, a to prostřednictvím nečekané údržby a oprav spojených právě s vyšším kilometrovým nájezdem. Stočený tachometr se tak může prodražit v průměru o 90 000 Kč. Stočený tachometr má přitom zhruba každé třetí prodávané ojeté auto.

Podíl zatajených havárií či poškození je ještě vyšší. 99,3 procent aut, která se prodávají na velkých inzertních portálech, mají uvedeno, že nejsou havarované. Ve skutečnosti má za sebou havárii či poškození 25 procent pětiletých aut a 60 procent desetiletých. Zatajená havárie přitom může auto prodražit o desítky tisíc korun, ale i více. Falešný původ má uvedený každá pátá dovezená ojetina, nejčastěji se falšuje německý, na který zákazníci slyší. U vozů s falešným původem opět roste riziko dalších podvodných praktik.

Co všechno lze o autě zjistit?

„To, že bylo auto poškozené či havarované nemusí nutně znamenat, že je na odpis. Záleží na rozsahu škody a kvalitě opravy. Kupující by ale o tom měl být informován a vůz koupit za přiměřenou cenu,“ míní Pajer. Pomocí systému AUTOTRACER, který slouží k online prověření historie ojetých vozů a který je dostupný na www.zkontrolujsiauto.cz, se lze o autě dozvědět, zda nemá stočený tachometr, nebylo havarované a případně k jak velké finanční škodě došlo, jaký je skutečný rok jeho výroby a skutečná výbava podle prodejce, pro jakou zemi bylo vyrobeno, datum první registrace, zda není odcizené či zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované, může vidět jeho fotografie z inzerce či po havárii či jaká je jeho aktuální tržní cena.  Součástí prověření je také návod k tomu, aby si zákazník mohl sám zkontrolovat viditelné identifikátory daného vozidla a ověřit si tak, zda vozidlo nebylo nelegálně předělané. Data do systému AUTOTRACER poskytují české i zahraniční pojišťovny, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, autobazary a prodejci vozidel, české i zahraniční inzertní a aukční portály, policie či například leasingové a finanční instituce. Prověřit si lze nejen auta s českým původem, ale díky stovkám tisíců záznamů ze zahraničí i auta se zahraničním původem.

Buďte obezřetní při koupi vozu přes známého

Kvalitní ojetinu si podle Pajera lze koupit jak ve velkém či menším autobazaru, tak třeba i od vašeho známého. Buďte ale vždy obezřetní. „Hodně podvodů se děje na úrovni, kdy auto prodává známý známého. Nákup auta od fyzických osob je mnohem rizikovější, než v autobazaru,“ varuje Martin Pajer z Cebia a dodává: „Bohužel když jde o zisk, lidé se často neberou ohledy ani na své známé. Rada je jediná: vždy si auto prověřit.“