Průměrná výše zahraniční škody dosahuje 6,5 tisíc eur

„Díky novým datům máme mnohem více informací o ojetých autech, která se k nám dovezla z Německa, Francie, Rakouska a dalších zemí převážně západní Evropy, odkud se k nám vozy nejčastěji dováží,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje na stránkách Cebia.com. Největším problémem u dovážených vozidel je podle něj zatajování havárií, velmi často totálních škod. „Kupující nezřídka zaplatí o stovky tisíc korun více, než je hodnota vozu (vraku), a navíc riskuje vlastní bezpečnost i bezpečnost posádky, neboť opravované vozy po totálních škodách často nesplňují požadavky na bezpečnost. Taková auta jsou pro mnohé nekalé prodejce důležitým pilířem pro generaci zisku. Hlavním cílem je tedy auto levně opravit a prodat v zahraničí, aby se ztížila možnost škodu na vozu a její rozsah odhalit. Aby však bylo možné auto levně opravit, nemá řada opravovaných aut například zabudované airbagy, o čemž kupující vůbec nevědí. Při autonehodě může přitom airbag i zachránit život. Problémů s vozy po totální či větší škodě je samozřejmě daleko více,“ vysvětluje Pajer.

Havarované je přitom téměř každé páté dovezené ojeté vozidlo (18 %), 28 % z nich vykazuje dokonce totální škodu. To znamená, že každé dvacáté dovezené ojeté vozidlo je opravené po totální škodě, což se kupující zpravidla od prodávajícího nedozví. Údaje vyplynuly z analýzy, kterou Cebia zpracovala na nových datech o škodních událostech u dovezených ojetých vozů. V rámci analýzy prověřila 1000 náhodně vybraných dovezených ojetých aut z aktuální inzerce ve stáří od 3 do 11 let s mediánem stáří 7 let. Zjistila, že na jeden vůz se škodní událostí připadá v průměru 1,5 záznamů o haváriích. Průměrná výše zahraniční škody dosahuje 6 459 euro (cca 167 934 Kč). Nejvyšší zaznamenaná škoda činila 41 283 euro (cca 1 073 358 Kč). Celková výše zahraničních škod u 180 vozidel, které vykazovaly škodní událost, se vyšplhala na 1 730 948 euro (cca 45 004 648 Kč).

Dovážejí se kvalitní auta z Německa? Analýza odhalila opak

O tom, že se v případě škod u zahraničních vozidel zpravidla nejedná jen o proražený nárazník, svědčí fakt, že nejčastěji škody dosahují více než 8 tisíc euro (cca 208 000 Kč). Škodních událostí do 1 000 eur bylo v analýze 23 %, 1 001 až 2 000 eur 19 %, 2 001 až 4 000 eur 13 %, 4 001 až 8 000 eur 16 %
a poškození přesahující 8 000 eur vykazovalo dokonce 29% podíl.

Analýza také naprosto vyvrátila mýtus mezi českými zákazníky, kteří ještě často stále věří, že vozy dovážené z Německa jsou obecně kvalitní a kvalitnější než vozy s českým původem. U 77 % analyzovaných aut se škodní událostí byl prodejcem uveden německý původ.

Výsledky jsou o to více alarmující, neboť analýza se týkala spíše mladších vozů. 51 % dovážených aut jsou starší 10 let, a proto lze očekávat, že u nich budou havárie a poškození ještě častější.

Jak z analýzy vyplynulo, zisky prodejců mohou jít i při relativně malém počtu vozidel do desítek milionů. Jen v loňském roce se přitom do Česka dovezlo 177 117 ojetých osobních vozidel. Za posledních deset let jich bylo už téměř 1,5 milionu (1 437 716 ks).  Vozy dovezené do ČR tvoří aktuálně zhruba polovinu ojetých aut nabízených k prodeji. Průměrné stáří všech prodávaných dovezených ojetých vozů bez ohledu na rok dovozu se letos v prvním pololetí pohybovalo na hranici 11 let (11,4). Naopak vozy s českým původem vykazovaly průměrné stáří pouhých 7,5 roku. Průměrné stáří vozového parku v ČR se stále zvyšuje a v letošním prvním pololetí dosáhlo podle dat SDA 14,82 roku.

tab_vyse_skody_260x130 (1)

Průměrná výše zahraniční škody: 6 459 euro (cca 167 934 Kč)

Celková výše zahraničních škod u 180 vozidel se zahraniční škodní událostí: 1 730 948 euro (cca 45 004 648 Kč)

Nejvyšší zaznamenaná zahraniční škoda: 41 283 euro (cca 1 073 358 Kč)

Podíl vozidel s uvedeným německým původem na vozech se zahraniční škodní událostí: 77 %

Analýza: zpracovala Cebia, 30. září 2019, 1000 náhodně vybraných individuálně dovezených ojetých aut z aktuální inzerce, stáří vozidel 3 až 11 let, minimálně 2 roky již registrované v ČR.

graf_ojetiny_totalky_695x343 (1)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost byla založená již v roce 1991 a dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na cz.cebia.com, nabízí Cebia řadu dalších služeb pro identifikaci vozidel, prověřování jejich původu a originality.

Cebia zajišťuje také různé formy zabezpečení vozidel proti krádeži, a to satelitní systémy Cebia SAT, UNIQA SafeLine a Allianz BonusDrive či bezpečnostní značení oken OCIS. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. Cebia se zabývá rovněž vytvářením a programováním nástrojů pro přední makléřské společnosti na trhu v ČR a poskytuje řadu služeb pro pojišťovny a leasingové společnosti.

Cebia rovněž provozuje Carolinu, mobilní aplikaci určenou pro majitele vozů. Aplikace je ke stažení zdarma a nabízí řadu funcionalit, které pomáhají uživateli s jeho autem po celou dobu jeho životnosti, tedy od koupi, užívání a údržby až po prodej. Carolina umožňuje například sledovat ekonomiku provozu vozidla či upozorňuje na důležité termíny spojené s vozem či řidičským oprávněním.

Společnost Cebia je držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.

 

Kontakt pro média:

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace

b.minksova@cebia.cz