V posledních týdnech jsme zaznamenali v naší prověřovací službě AUTOTRACER několik pojistných událostí, které byla pojišťovnou vyhodnocena jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami a později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech.

Individuální dovozci a obchodníci s ojetými auty běžně hledají auta na německých aukčních portálech i u obchodníků v Německu. Vozidla před dovozem zpravidla prověřují, nicméně ne vždy se dozví informace o poškozeních a častěji je to tak, že se dovozce o problému na vozidle dozví, ale i přesto se rozhodne poškozené vozidlo zakoupit a poté opravené nabízet zákazníkům. Závadové informace o vozidlech pak dovozce či prodejce auta často zákazníkům zatají, což může novému majiteli auta za pár měsíců přinést nepříjemné překvapení.

Většina dovozců po zjištění, že se jedná o zaplavené auto, od záměru dovézt vůz do ČR ustoupí, ovšem je stále velká část kšeftařů, kterým je mnohem bližší vysoký finanční profit než spokojenost zákazníka.

skoda karoq kolaz 2

 

PROČ JE KOUPĚ ZAPLAVENÉHO AUTA RIZIKEM?

Záludností zaplavených aut je, že problémy s elektronikou nebo motorem mohou přijít i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta.

Zeptali jsme se odborníků z Beecamsolutions.cz, kteří se zabývají poradenstvím pro autoservisy a prověřováním technického stavu ojetých vozidel značky Ford, na možné technické problémy zaplavených aut. Odpovídá technik a uznávaný odborník na vozidla Ford Jan Karnolt:

„Novější automobily jsou mnohem náchylnější na důsledky záplav než vozy technologicky zastaralejší. Vedle jejich bohaté elektronické výbavy to souvisí s materiálovými úsporami v rámci snižování výrobních nákladů. Nejnáchylnějšími agregáty tak již dnes nejsou motory, manuální převodovky ani podvozkové součásti, ale především elektroinstalace a emisní systémy. Kontrolu je tedy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje (konektory), zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem anebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné a někdy vůbec možné, tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly. Majitele pak mnohdy čeká komplikovaný proces zprovoznění vozidla za cenu dlouho se vlekoucího hledání příčiny závady, následované výměnou dílů v ceně blížící se nákladům na pořízení takového „auta za všechny peníze“. Proto je opravdu potřeba býti ve střehu a takovýmto nabídkám se buď vyhnout anebo si nechat vozidlo před koupí prověřit od nezávislého odborníka.“

skoda octavia kolaz

 

JAK POZNAT ZAPLAVENÉ AUTO?

Následky zaplavení auta se poměrně špatně odstraňují. U vozidla si všímejte následujících vlastností:

  • Zatuchlý zápach v interiéru
  • Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci
  • Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček
  • Nepravidelný chod motoru
  • Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla

Pokud ovšem nejste odborníci, pak je nejlépe se obrátit na specialisty, kteří vám před koupí prohlédnou auto do posledního šroubku. Dnes již není problém najít na internetu firmu zabývající se poradenstvím při nákupu auta včetně recenzí výsledku jejich práce.

A předtím, než se pojedete se specialistou podívat na vybrané auto, tak si jej můžete prověřit v naší online službě AUTOTRACER a získat informace z historie provozu auta – můžete tak zjistit, jestli auto nebylo v minulosti stočené nebo havarované.

skoda fabia kolaz