Příznivou zprávou ale naopak je, že se snížilo průměrné stáří letos dovezených aut, a to z 11,2 roku na 10,4 roku. Podíl aut starších 10 let činil 48,63 % a podíl těch, jejichž věk přesáhl 15 let, dosáhl 22,54 %.

Průměrné stáří všech prodávaných ojetých aut se naopak mírně výšilo. České ojetiny zestárly sice jen nepatrně ze 7,2 na 7,3 roku, výrazně se ale zvýšilo stáří aut se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu. Zatímco loni dosahoval jejich věk průměrných 10,7 roku, letos vykázaly 11,1 let. Ukazuje to, že se na trhu ve větší míře přeprodávají staré ojetiny, které byly do ČR dovezené v dřívějších letech. Celkově činilo stáří prodávaných ojetých osobních aut 9,2 roku, zatímco loni to bylo o 0,2 roku méně.

Dobrou zprávou také je, že se na trh vrací stále více ojetin s uvedeným tuzemským původem. Meziročně se jejich podíl navýšil o téměř 6 procentních bodů na 54,42 % a tato auta si tak opět nárokují většinu trhu. Podíl aut s uvedeným německým původem se mírně snížil ze 19,94 % na 18,95 %.

Větší podíl českých ojetin způsobil i snížení průměrného počtu najetých kilometrů. Jedná se totiž v průměru o mladší vozy. Průměrná hodnota nájezdu se meziročně snížila o 4 000 km na 147 000 km.

Průměrná cena vozidel poklesla meziročně o 1,5 % na 294 500 Kč. Auta tedy v průměru zlevnila o 4 500 Kč. Velké zlevnění přitom zaznamenaly elektro vozy. Mezikvartálně se ceny snížily v průměru o 3,35 %, tedy zhruba o 10 000 Kč.

Průměrná doba prodeje zůstala téměř beze změny, auta se prodávají jen o jeden den rychleji, a to za 64 dní. Důvodem může být širší nabídka vozidel na trhu, protože ačkoli došlo k poklesu letos dovezených aut, nabídka vozidel se naopak meziročně o 10,2 % zvýšila a kupujícím tak může trvat déle, než učiní konečné rozhodnutí.

Z pohledu paliva došlo k dalšímu přiblížení podílu aut na benzín a na naftu. Vozidla s naftovým pohonem jsou sice na trhu stále nejčastěji zastoupená, ale rozdíl tvoří jen desetiny procentního bodu. Výrazně ale přibývá elektro aut, jejichž podíl ještě loni činil 0,83 % a letos narostl na 1,55 %. Vzhledem k letošnímu vyššímu počtu aut na trhu se jedná v počtu kusů o nárůst o více než 100 %.

S vyšším počtem aut na trhu se častěji prodávají vozy bez platné STK, jejichž podíl vzrostl o 3,23 procentního bodu na 23,47 %. Nejprodávanějším modelem byla opět Škoda Octavia, která dokonce mírně navýšila svůj podíl z 9,45 % na 9,68 %. Ke zvýšení podílu došlo také u modelů Škoda Superb či Huyndai i30, které se posunulo z osmé na šestou pozici nejprodávanějších ojetých modelů. Nejčastěji se na trhu tradičně objevovaly vozy šedé (22,19 %), bílé (19,62 %) a černé (18,00 %).

Podíl aut po prvním majiteli se zvýšil o 1,26 procentního bodu na 46,28 %. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %. Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,40 %.

Podíl aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 % prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější – a také nejvýnosnější – nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.

Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.

Barbora Minksová

Head of Marketing and Communications
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz