S nižším zájmem o ojetá auta došlo také k utlumení jejich dovozů. Mírný pokles započal už v květnu, od července pak docházelo každý měsíc k výraznému meziročnímu poklesu a vyjma srpna se dováželo nejméně aut od roku 2014, v srpnu od roku 2015. Celkově se v loňském roce dovezlo do České republiky 161 186 ojetých osobních vozidel, což představuje meziroční propad o 13,2 %. Zvýšilo se také jejich stáří. Průměrně dosahovalo 10,8 roku (v roce 2021 to bylo 10,4 roku) a narostl zejména podíl vozů starších 15 let (o 2,6 procentního bodu na 23,8 %). Podíl vozů starších 10 let dosahoval loni 52,6 %.

V loňském roce rostlo nejen stáří dovážených vozů, ale také stáří prodávaných ojetých aut s českým původem. Ze 7,7 roku narostlo na průměrných 8 let. V dřívějších letech, kdy trh plnily auta z firemních flotil, dosahovalo přitom jejich průměrné stáří sotva sedmi let. V posledních letech však nedostatek nových vozů způsobil, že si firmy i lidé nechávají auta déle a na trhu mladé ojetiny, významně zastoupené modelem Škoda Octavia, chybí. Část mladých ojetin se navíc vyváží do zahraničí.

Za dobrou zprávu loňského roku by se dala považovat skutečnost, že kleslo průměrné stáří vozů dovezených ze zahraničí v dřívějších letech a loni přeprodávaných. Zatímco v roce 2021 dosahoval jejich průměrný věk 11,3 let, loni se snížil na 10,8 roku a jen díky tomu zůstalo průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů bez ohledu na zemi původu či rok dovozu na 9,5 letech, jako v předloňském roce. Je pravděpodobné, že si lidé v loňském roce častěji nechávali starší auto, neboť v důsledku zdražování základních potřeb si nemohli dovolit novější, a pokles věku tak nebyl dán větším výskytem mladších vozů, ale naopak menším výskytem starších vozů, a tedy omezenější nabídkou.

Průměrný počet najetých kilometrů se snížil nejvíce za poslední roky, a to o 8 000 km na 148 000 km. Vzhledem k prakticky neměnnému stáří prodávaných aut není k takovému snížení jednoznačný důvod a lze za ním do určité míry spatřovat vyšší míru stáčení tachometrů, a to jak z pohledu četnosti, tak z pohledu počtu stočených kilometrů. Podle aktuálních odhadů se míra stáčení zvýšila o necelé 2 procentní body na 35 %, výše průměrného stočení dosáhla 95 000 km. Častějšímu stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení navyšuje u průměrného auta cenu o 20 %, stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.

Cena za ojeté auto se meziročně navýšila, ale v důsledku nižšího zájmu v druhé polovině roku nerostla tolik, jako inflace. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 11,2 % z 259 000 Kč na 288 000 Kč. Ceny za ojetá vozidla začaly zpomalovat v růstu již od poloviny roku, kdy u některých modelů docházelo dokonce k jejich mírnému zlevnění.

Podíl ojetých vozů, které se prodávaly s uvedeným českým původem, klesl meziročně ze 47,4 % na 45,1 %. Výrazně se ale také snížil podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco předloni jich bylo 26,2 %, loni činil jejich podíl jen 20,5 %. Klesl také podíl aut s italským, rakouským či belgickým původem a naopak vzrostl podíl aut ze Slovenska. Zatímco předloni bylo na trhu prodávaných ojetých aut jen 0,67 % vozů od našich východních sousedů, loni se jejich podíl navýšil na 2,21 %. V reakci na tento trend Cebia obohatila systém Autotracer, který slouží k prověření historie vozidel, o nová data ze slovenského trhu, včetně kontroly odcizení.

Meziročně se loni výrazně navýšil podíl aut z ostatních zemí a také podíl aut, u nichž nebyl při prodeji uveden žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku při prodeji, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví, z jaké země auto pochází a zdaleka ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Problémem je také zaměňování země dovozu se zemí původu, kdy v zemi dovozu mohlo být auto účelově registrované například jen po dobu několika dní, aby získalo tamní „původ“. Země původu je důležitá proto, že drtivá většina vozidel byla v zemi, pro kterou byla vyrobena, po řadu let i provozována. Na cenu vozu má vliv, zda vozidlo pochází z Německa či například z Bulharska, Španělska či jiné země. Rozdíl v ceně tvoří nižší desítky tisíc korun v závislosti na zemi, stáří, nájezdu vozidla, značce, modelu apod. U vozů s falešnou zemí původu se často vyskytují i stočené tachometry či zatajené havárie.

Z hlediska barvy se na trhu nejčastěji vyskytovaly vozy šedé (20,7 %). Z pohledu modelů pak trhu vévodila opět Škoda Octavia, která si sice mírně pohoršila z 10,9 % na 9,3 %, přesto ale s odstupem obhájila svou první pozici. Podíl deseti nejprodávanějších modelů se loni meziročně snížil z 34,9 % na 32,3 % a trh se z pohledu modelů mírně diverzifikoval.

V loňském roce došlo poprvé ke snížení podílu aut s naftovým motorem pod 50 % trhu. Poprvé tedy vozy na naftu netvořily většinu nabídky. Jejich podíl se meziročně snížil z 52,5 % na 49,2 %, tedy o více než 3 procentní body, o které narostl podíl aut na benzín. Zatímco předloni byly vozy na benzín zastoupené na trhu z 44,4 %, loni dosáhly 47,4 %.

Ojetá auta se loni prodávala rychleji než v předloňském roce. Je ale třeba říci, že předloňský rok, kdy auta mizela z trhu průměrně za 71 dní, byl ovlivněn zavřením prodejních míst po část roku z důvodu koronavirové pandemie. Menší množství vozů v loňské nabídce navíc způsobilo, že na trhu nebylo velké množství špatně prodejných vozů, které by průměrnou dobu prodeje navyšovaly. Loni se tak ojeté vozy prodávaly v průměru za 63 dní. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia REPORTem činila 51 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 12 dní.

Podíl aut po prvním majiteli loni meziročně narostl o necelé 2 procentní body. Zatímco předloni se prodávalo 46,4 % ojetých aut po prvním majiteli, loni činil jejich podíl 48,1 %. Jako vysvětlení se nabízí fakt, že se řada domácností z důvodu vysoké inflace a růstu cen energií i spotřebního zboží dostala do situace, kdy se rozhodla vyměnit auto za starší a levnější a získat peníze do rodinného rozpočtu.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a ani zdaleka neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná.

Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.

Pokud budete mít jakékoliv dotazy, neváhejte se na mne obrátit.

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz