
Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel - Cebia SUMMARY 3Q/2025
Ve třetím kvartálu letošního roku došlo k průlomovému okamžiku, kdy podíl prodávaných ojetých vozidel na benzín poprvé překonal podíl prodávaných ojetých aut na naftu.
Ještě v prvním pololetí letošního roku byl podíl ojetých vozidel s dieselovým motorem o 0,65 procentního bodu větší, ve třetím kvartálu se však situace obrátila a podíl ojetých aut na benzín tak za první tři kvartály letošního roku dosáhl 47,13 %, zatímco auta na naftu zaostala na 46,53 %.
Stále také roste podíl vozidel s hybridním motorem. Zatímco loni ve stejném období tvořily tyto vozy 2,10 % trhu, letos se jednalo již o 2,63 %, což představuje každé 38. auto inzertní nabídky (loni každé 48.). Podíl aut s čistě elektrickým pohonem se letos značně zvýšil z 1,32 % na 2,29 % a jedná se již o každé 43. prodávané auto, zatímco loni to bylo každé 75. auto. Čistě elektrický či hybridní pohon mělo téměř 5 % prodávaných ojetých aut (4,92 %), tedy dohromady zhruba každé 20. nabízené ojeté auto.
Průměrná cena narostla meziročně o 10 000 Kč, tedy o 3,52 % z 284 000 Kč na 294 000 Kč. Ve srovnání s letošním prvním pololetím, kdy průměrná cena ojetého auta činila 298 000 Kč, jde naopak o pokles o 4000 Kč, což může být dáno tím, že vozidla ve třetím kvartálu lehce zestárla a prodloužila se doba prodeje.
Rychlost prodeje ojetých aut začala zpomalovat letos ve třetím kvartálu, byť meziročně se auta prodávala v průměru o jeden den rychleji. Zatímco loni si našla ojetá vozidla nového majitele v průměru za 71 dní, letos činila průměrná doba prodeje 70 dní. Přesto se ale v prvním pololetí letošního roku prodávaly vozy rychleji, a to v průměru za 67 dní.
Průměrnou dobu prodeje ojetého auta zkracovalo Základní prověření historie vozidla od Cebia, které mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu – k čemuž Základní prověření slouží –, jsou pro ně atraktivnější a takové vozy vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávala v průměru za 54 dní, tedy o 16 dní rychleji. Základní prověření je dostupné na portálu Sauto, kde ho může ke svému inzerátu přiložit kdokoli, kdo vůz k prodeji nabízí. Dále je k dispozici na inzertních portálech TipCars, Automodul, Cars a Annonce a na webech některých – zejména významných prodejců ojetých aut.
Stáří prodávaných ojetých aut opět rostlo a v letošních prvních třech kvartálech dosáhlo 9,99 let, prakticky tedy 10 let, což bylo zhruba o tři měsíce více než loni. Zvýšilo se přitom stáří vozidel bez ohledu na jejich původ. Auta, která měla zahraniční původ, vykazovala průměrné stáří 11,57 roku a česká auta 8,68 roku.
Průměrné stáří prodávaných ojetých aut roste poslední dva roky v řadě. Ve stejném období roku 2023 činilo průměrné stáří nabízených aut 9,3 roku, tedy zhruba o 8,5 měsíce méně než letos. Průměrné stáří českých ojetých aut bylo tehdy 7,7 let a auta se zahraničním původem vykazovala průměrně 10,8 let.
Podíl aut s uvedeným českým původem zůstává v posledních letech stabilní nad hranicí 50 %. V letošním roce tvořila tuzemská auta zatím 52,56 % prodejní nabídky. Druhou nejčastější zemí, odkud auta podle prodejců pocházela, bylo Německo s 19,12 %. Na třetí pomyslnou příčku se letos vyšplhalo Slovensko, odkud se k nám ojetá auta stále více dovážejí a prodávají. V prvních třech kvartálech činil jejich podíl mezi inzerovanými vozy 2,16 %. Ještě v prvním pololetí letošního roku byl přitom jejich podíl vyrovnaný s Rakouskem, které se nyní posunulo na čtvrtou pozici s 1,85 % následované Itálií s 1,72 %. Ve všech případech se však jednalo o původ vozidel deklarovaný prodejci, kteří ale v nemalé míře uvádějí záměrně falešný původ, aby vozidlo lépe a rychleji prodali, případně zakryly jiný nešvar s vozidlem. Zhruba pětina vozidel tak z Německa ve skutečnosti nepochází.
Počet ojetých osobních vozidel, která se na český trh dovezla v letošním roce, vzrostl meziročně o 3,8 % na 111 288 kusů. K mírnému nárůstu došlo po třech letech poklesu, a i tak se do České republiky dovezlo méně ojetých aut než v roce 2020, kdy dovozy značně poklesly v důsledku covidové pandemie. Průměrné stáří letos dovezených ojetých aut dosahovalo 10,5 roku, což bylo meziročně beze změny. Podíl dovezených osobních vozidel starších 10 let činil letos 49,30 %. Podíl aut starších 15 let dosáhl do konce září 23,51 %.
Desítku nejprodávanějších modelů tvořila zejména vozidla značky Škoda, neboť se do ní probojovaly tradičně vozy Octavia, Fabia, Superb, Kodiaq, ale také Karoq či Scala. Své zastoupení měla i značka Volkswagen s modely Golf a Passat. Sedmou pozici si nárokoval model Hyundai i30, který sice meziročně navýšil svůj tržní podíl z 1,57 % na 1,71 %, ale i tak spadl z 6. na 7. pozici. Mezi desítku nejprodávanějších se probojoval také Ford Focus, který si však meziročně pohoršil z 1,51 % na 1,34 %. Desítka nejprodávanějších modelů, které opět vévodila Škoda Octavia, tvořila 31,97 % trhu. V těsném závěsu se pohybovaly vozy Škoda Rapid, Hyundai Tucson, Volkswagen Touran či BMW řady 3.
Z hlediska barev se nejčastěji prodávaly stále vozy šedé (22,37 %) následované bílými (20,22 %) a černými (17,73 %). Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů klesla meziročně ze 151 000 km na 145 000 km, a to navzdory jejich rostoucímu stáří. Podíl prodávaných vozidel, která neměla platnou STK, letos meziročně opět mírně narostl z 23,51 % na 24,02 %. Ve stejném období roku 2023 činil podíl vozidel s propadlou STK „jen“ 22,6 %. Souvisí to pravděpodobně s mírně rostoucí dobou prodeje a stářím vozidel, neboť ještě na konci prvního pololetí byla míra vozidel bez STK 23,91 %, ale zároveň byla vozidla mírně mladší a prodávala se v průměru o několik dní rychleji.
Podíl aut, u nichž prodejci uváděli, že byla po prvním majiteli, se meziročně mírně snížil z 46,05 % na 44,17 %. Toto číslo však neodráží realitu, ale ukazuje na velice častou klamnou praktiku prodejců. Ve skutečnosti se zhruba u 2 aut ze 3 jedná o falešnou informaci.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, činil letos 99,35 % což bylo ještě o 0,27 procentního bodu méně než loni. Pro představu: prodejci letos přiznávají prodělanou havárii u každého 154. ojetého vozidla. Zatajování havárií a poškození z trhu rozhodně neustupuje. Podíl vozidel se škodní událostí dosahuje zhruba 60 %, pětinu z toho činí čelní skla. Ve 48 %, tedy u zhruba poloviny prodávaných ojetých aut, se jedná o jiná poškození včetně velkých i totálních havárií. Zatajování havárií je dlouhodobě nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.
Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.
Barbora Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770