V České republice už přitom více než 10 let existuje Autotracer, systém na prověřování historie aut, jehož data sahají zpětně až do 90. let. Běžný zákazník platí za prověření jednoho vozu 499 Kč včetně DPH. Registrovaní klienti, především prodejci aut, autobazary a likvidátoři pojišťoven, mají vzhledem k vysokému počtu dotazů velké množstevní slevy. Informace o historii vozidel ze systému Autotracer využívají standardně certifikovaní prodejci aut jako je např. Škoda Plus, Das WeltAuto či BMW Premium Selection, a stovky prodejců ojetých vozidel a autobazarů po celé ČR.

Každý prodejce má možnost historii vozu prověřit. Někteří ale o to záměrně nestojí

Je proto zarážející, že v reportáži na TV NOVA někteří prodejci v reakci na odhalení nekalých praktik na trhu tvrdili, že je pro ně prověření vozu nedostupné a požadují jej zcela zdarma bez ohledu na skutečnost, že se jedná o soukromé podnikající subjekty. „U určitého procenta prodejců, kteří odmítají zaplatit za prověření historie vozu, jde ve skutečnosti o výmluvu sloužící k zastírání nekalých praktik. Jednoduše řečeno, řada prodejců o prověření historie vozu nestojí, neboť vědomě prodávají vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi, aby zvýšili své zisky,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje.

Dodává, že není důvod, proč by soukromý subjekt, jehož cílem podnikání je generovat zisk, měl mít nárok na získání informací sloužících ke generaci zisku zdarma. „Na ojetém vozu vydělá prodejce odhadem v průměru 15 tisíc Kč, zaplatit za prověření vozu je tedy v jeho možnostech a mělo by to být i v jeho zájmu, neboť seriózní prodejce by měl udělat vše pro bezpečnost svého klienta,“ doplňuje Pajer. Správa a údržba systému přináší náklady a už jen z tohoto důvodu nemůže být výpis z historie vozidla bezplatný.  

Příčinou neuvádění VIN mohou být nekalé praktiky

Podobným problémem je také neuvádění (celého) VIN kódu vozidla přímo v inzerátu, či odmítnutí sdělit jej na dotaz zákazníka. Může se jednat o znamení, že prodejce nechce, aby si klient historii vozu prověřil, protože právě VIN vozidla k tomu potřebuje znát. „Každý seriózní prodejce, který nemá co skrývat, by měl VIN vozu v inzerátu vždy uvést,“ míní ředitel Cebie Pajer. 

Za auto se stočeným tachometrem zaplatí kupující v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než
30 %.

Stočené tachometry nejsou však jediným nešvarem při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost byla založená již v roce 1991 a dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na cz.cebia.com, nabízí Cebia řadu dalších služeb pro identifikaci vozidel, prověřování jejich původu a originality.

Cebia zajišťuje také různé formy zabezpečení vozidel proti krádeži, a to satelitní systémy Cebia SAT, UNIQA SafeLine a Allianz BonusDrive či bezpečnostní značení oken OCIS. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. Cebia se zabývá rovněž vytvářením a programováním nástrojů pro přední makléřské společnosti na trhu v ČR a poskytuje řadu služeb pro pojišťovny a leasingové společnosti.

Cebia rovněž provozuje Carolinu, mobilní aplikaci určenou pro majitele vozů. Aplikace je ke stažení zdarma a nabízí řadu funcionalit, které pomáhají uživateli s jeho autem po celou dobu jeho životnosti, tedy od koupi, užívání a údržby až po prodej. Carolina umožňuje například sledovat ekonomiku provozu vozidla či upozorňuje na důležité termíny spojené s vozem či řidičským oprávněním.

Společnost Cebia je držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2015.

 

Kontakt pro média:

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace

b.minksova@cebia.cz