Rok 2016 byl ve znamení pokračujícího růstu dovozu ojetých vozidel. Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo vloni individuálně dovezeno a zaregistrováno 164 422 ojetých vozidel, což znamená téměř 9% nárůst oproti roku 2015. „Dynamika růstu se v průběhu loňského roku snižovala. Vzhledem k tomu, že dovážené ojetiny jsou z pohledu transparentnosti jejich historie více rizikové než ojeté vozy českého původu, jedná se o pozitivní trend. Lze ale očekávat, že s avizovaným ukončením regulace kurzu EUR/CZK ze strany ČNB se sníží i cena dovážených ojetin. Pokud by koruna posílila o 2 koruny, cena dovážené ojetiny, která nyní stojí například 200 tisíc korun, by se snížila zhruba o 15 tisíc korun. To by mohlo vyvolat další vlnu zájmu o dovážené ojeté vozy. Dosavadní regulace koruny podporovala především vývoz mladších českých ojetin do zahraničí. Tyto obchody deregulace znevýhodní a následně pravděpodobně způsobí jejich pokles,“ komentuje trendy v oblasti dovozu a vývozu ojetin Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Dovážené ojeté vozy mají vliv i na pokračující stárnutí českého vozového parku, jehož stáří se blíží 15 rokům. Do ČR se dovážejí stále starší vozidla, za poslední rok tvořila vozidla starší 10 let dokonce již 52 %.

„Stárnutí českého vozového parku má 2 zásadní dopady. Za prvé silniční doprava je významným zdrojem znečišťujících látek v ČR a vozy staršího data výroby znečišťují nejvíce. Druhou skutečností je, že s přibývajícím věkem vozidla se značně snižuje bezpečnost přepravovaných osob a technický stav vozidla a jeho vybavení bezpečnostními prvky hrají při dopravních nehodách velmi významnou roli,“ říká Martin Pajer.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 190 900 korun. Průměrné stáří bylo 9,8 roku. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 161 tisíc kilometrů. Nepopulárnější barvou vloni prodaných ojetých vozidel byla bílá.