V prvních třech kvartálech letošního roku došlo meziročně jen k velice mírnému navýšení počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (nárůst 0,5 %), oproti situaci v polovině roku jde však o výraznější nárůst, neboť v prvních šesti měsících došlo letos v případě dovozů ojetin naopak k meziročnímu poklesu o 2,7 %. Alarmující však je kvalita dovážených ojetých aut, neboť každé páté je starší 15 let a podle analýzy, kterou Cebia zpracovala letos na podzim, je jen mezi dovezenými vozy ve stáří od 3 do 11 let každé dvacáté po totální havárii. Průměrné stáří letos dovážených ojetin je 10 let, průměrné stáří všech prodávaných ojetin dovezených letos či v dřívějších letech je 11 let, zatímco průměrné stáří prodávaných ojetin s českým původem je zhruba 7,5 roku. Ve třetím kvartálu navíc došlo k dalšímu zestárnutí českého vozového parku, který již téměř atakuje hranici 15 let (14,87 roku). Podíl prodávaných ojetých aut s tuzemským původem klesl o tři procentní body (na 50 %), o které posílily ojeté vozy dovezené z Německa. 

Průměrná cena ojetých aut prodaných od letošního ledna do září činila 226 200 Kč. Zatímco meziročně stoupla o 0,5 %, mezikvartálně došlo k jejímu mírnému poklesu, který je způsoben především tím, že se na trhu přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů, které významně ovlivnily trh v druhé polovině loňského roku a v první polovině letošního. S klesající cenou, ale rovněž s menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, která vykazují vyšší kilometrový nájezd než 100 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla
156 000 km. 

Nejprodávanějším modelem ojetých vozů byla opět Škoda Octavia, která meziročně svůj podíl navíc mírně navýšila. Prodávala se zejména v dieselovém provedení (71 %), což je o 16 procentních bodů více, než kolik je průměr celého trhu prodávaných ojetých vozidel. Hlavním důvodem je, že tato vozidla jsou hojně zastoupena ve firemních flotilách i v rámci operativních leasingů, proto je i jejich průměrné stáří nižší než je průměr trhu. Z hlediska ceny lze v příštím roce u zánovních a mladých dieselových Octavií s motorem 1.6 TDI očekávat stagnaci, nebo dokonce i nárůst. Důvodem je, že po vstupu Škody Octavia 4. generace v příštím roce nebudou na trhu již nové Octavie se slabším dieselovým motorem, neboť se mají vyrábět už jen ve variantě 2.0 TDI. Podle dat z trhu a předpokládaného vývoje je nyní ideální okamžik pro koupi naftové Octavie ve variantě 1.6 TDI. Ojetá vyjde v naftové verzi levněji než benzínová 1.4 TSI ve stejném stáří, její provoz je levnější a její cena by měla dle očekávání být stabilnější. 

Podíl prodávaných naftových ojetých vozů na trhu byl 55 %. Zajímavé je, že zatímco meziročně došlo k poklesu podílu vozů s naftovým motorem o zhruba 3 procentní body, v porovnání s čísly za první pololetí letošního roku došlo naopak k jejich navýšení rovněž o 3 procentní body. Prakticky jde o první potvrzení toho, že poptávka po dieselech opět ožívá a že vliv aféry Dieselgate na český trh prodávaných ojetin definitivně pominul, o čemž svědčí například i vývoj ceny mladých benzínových Octavií, která sice přechodně vzrostla, ale již se vrátila na běžnou očekávanou úroveň. O tři procentní body, o které posílily naftové motory, naopak oslabily ty benzínové.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v příloze ZDE.

Pokud budete mít jakékoliv dotazy, neváhejte se na mne obrátit.

S přátelským pozdravem

Barbora Minksová
manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz