
Auta s nízkým nájezdem se mohou pěkně prodražit. Na co vše si dát u nich pozor?
Při výběru ojetého auta hrají u českých kupujících jednu z největších rolí jeho stáří a co nejmenší kilometrový nájezd. Ideální ojetý vůz je podle mnohých takový, kterým jezdil (německý) důchodce o víkendu na nákupy a auto je tak jen málo opotřebované a vykazuje podstatně nižší kilometrový nájezd než ostatní, jinak srovnatelná vozidla. Je ale takové auto s nízkým kilometrovým nájezdem opravdu dobrou volbou, nebo může právě kvůli nízkému nájezdu skrývat řadu nástrah, jež mohou koupi vozu prodražit?
První věcí, kterou by si měl u těchto aut každý kupující zkontrolovat, je, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Lze si to ověřit rychle a online na www.cebia.com, kde se po zadání VIN kódu vozidla může zájemce o vozidlo dozvědět, zda jsou dostupné informace k jeho průběžnému nájezdu, tedy zda má z hlediska najetých kilometrů transparentní historii a může i přímo odhalit stočený tachometr.
Pokud auto stočený tachometr nemá a opravdu se s ním jen málo jezdilo, tak to ještě neznamená, že se jedná o dobrou koupi. Vozidla jsou konstruovaná k tomu, aby se pravidelně používala a to, že nejsou dostatečně provozovaná, nedělá dobře některým jejich součástkám. Je proto vždy důležité si tyto věci zkontrolovat, jinak můžete následně zaplatit desítky tisíc korun za opravy.
V první řadě se jedná o brzdy. Problém u kotoučových brzd vzniká tím, že v místě, kde nejsou brzdové destičky, kotouče při delším stání korodují. V místech destiček ke korozi na kotoučích nedochází, čímž se tato místa při jízdě méně opotřebovávají. Následkem je nesouměrné obroušení kotoučů a vibrace kol při brždění. Kotouče je pak nutné vyměnit a spolu s nimi vždy i brzdové destičky. U bubnových brzd, která mají starší či levnější vozidla na zadních kolech, dochází při delším stání k přireznutí brzdového obložení k brzdovému bubnu, což může mít za následek zablokování kola, popřípadě utržení brzdového obložení. Nutná je pak kompletní výměna zadních brzd včetně ovládání ruční brzdy.
Problém se rzí vzniká i u ložisek kol, která kvůli malému a nepravidelnému nájezdu mají podstatně kratší životnost. Důležité je zkontrolovat i stav brzdové kapaliny, která se má měnit vždy po dvou letech. Její špatná kvalita má přitom přímý vliv na bezpečnost provozu vozidla, neboť může i výrazně snížit účinek brzd.
Problém může být i s ruční brzdou, která se nepoužívá, nebo je dlouhodobě zatažená. Dochází k poškození jejího mechanismu, což u kotoučových brzd znamená výměnu brzdových třmenů, u bubnových brzd se musí vyměnit zpravidla všechny komponenty včetně lanovodů. To samé se vztahuje i na elektronickou ruční brzdu, protože je to stejný princip, jenom je oprava o dost dražší.
U vozidel s nízkým nájezdem je nejen vyšší riziko nepravidelné výměny brzdové kapaliny, ale i oleje, který se musí měnit po roce či stanoveném kilometrovém nájezdu, podle toho, která z těchto situací nastane dřív. Lidé, kteří málo najedou, často nechávají nevyměněný olej déle, nezřídka i několik let a čekají, až najedou více kilometrů. Olej však na sebe váže vzdušnou vlhkost a degeneruje, což nesvědčí motoru, kterému se tím zásadně snižuje životnost. Extrémně náchylné na kvalitu oleje jsou turbodmychadla. U vozidel na naftu dochází také k poškození DPF filtru.
Další, co je třeba u vozidla zkontrolovat, je stav a stáří pneumatik. U vozidel s malým nájezdem lidé často pneumatiky nemění, neboť dezén je v zákonné normě, ale neuvědomují si, že guma tvrdne a postupně puchří, mohou se na ní udělat také boule a při jízdě může dojít až k jejímu prasknutí.
Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770