„Jediným efektivním řešení, které účinně zabrání podvodům s ojetými vozidly je nový sdílený systém výměny dat mezi zeměmi. Omezit samotné stáčení kilometrů, jako to udělali v Belgii pomocí systému Car-Pass, nestačí. Vozidlo totiž nemusí být stočeno, ale mohlo u něj dojít k závažnému poškození, které může chtít prodejce zatajit. Nebo může být evidováno v databázi odcizených vozidel, nebo může být financováno leasingovou společností. Dalším závažným problémem je zatajení skutečného původu vozidla, které nemusí pocházet ze země, kterou deklaruje prodejce. Nejzávažnějším problémem jsou odcizená vozidla se změněnou identitou pomocí padělání identifikátorů VIN. Skutečných a závažných problémů a podvodů existuje kolem ojetin celá řada a často zůstávají opomíjeny a zastíněny strachem z přetočených kilometrů,“ komentuje rizika ojetin ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

„Aby bylo možné s určitou pravděpodobností vyloučit možnost stočení, je třeba mít k vozidlu minimálně 1 záznam za každý rok jeho provozování. Proto není dostačující databáze tvořená jen ze stavů najetých kilometrů nahlášených při STK. Nové vozidlo totiž absolvuje STK až po 4 letech a dále pak každé 2 roky. U 5 let starého auta je k dispozici pak jen 1 stav počítadla kilometrů a např. u 7letého jen 2, a to jako průkazná historie vozidla nestačí. Rovněž se často zmiňuje mezinárodní systém výměny informací o vozidlech Eucaris. To je platforma, k níž se připojila řada zemí vč. ČR, ale do systému mají přístup výhradně orgány statní správy, ne spotřebitelé nebo prodejci. Systém tedy ve stávající podobě nefunguje pro včasné prověření vozidla před koupí, ale až při přihlášení vozidla na příslušném úřadu, kdy už je pozdě jak pro spotřebitele, tak pro prodejce při výkupu,“ uvádí Martin Pajer.

„Hlavním problémem jsou dovážené ojetiny, resp. nedostatek informací z jejich historie. Proto se musí vytvořit nový sdílený systém výměny dat s databází obsahující nejen kilometrové nájezdy, ale i jeho identifikaci, škody na vozidle, servisní historii a další podstatné informace z jeho historie. Každá země by měla vlastní národní systém a přes jednotné rozhraní by měla probíhat výměna dat. Není to jednoduchý úkol, který vyžaduje zapojení a koordinaci tisíců subjektů z celé Evropy činných v prodeji vozidel, autoopravárenství a pojišťovnictví a v neposlední řadě vyžaduje i změny v legislativě. Cebia má v ČR nejvíce zkušeností a rádi nabídneme naše data ostatním partnerům v jiných zemích,“ konkretizuje řešení Martin Pajer.

Cebia provozuje systém AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz:

  • Jediný komplexní systém pro prověření historie vozidel na trhu v ČR i zahraničí
  • Spojení různých datových zdrojů do jednoho místa využívající databázi 1,25 miliardy dat
  • Poskytuje průměrně více než 6 stavů počítadla kilometrů k vozidlu
  • Využívá data z ČR i ze zahraničí (informace z největších aukčních portálů, zahraničních pojišťoven a servisů v západoevropských zemích)
  • Měsíčně eviduje více než 100 000 zadání VIN do systému
  • Je dostupný pro soukromé osoby i pro prodejce vozidel
  • Ve verzi pro prodejce vozidel navíc poskytuje prověření exekuce a insolvence zákazníků
  • AUTOTRACER je podporován a využíván importéry vozidel a jejich prodejními a servisními sítěmi
  • Má více než 2 500 partnerů z řad pojišťoven, leasingových společností, servisů, prodejců nových i ojetých vozidel a dalších firem činných v automobilovém průmyslu
  • Funguje již 9 let a za tuto dobu obsloužil již téměř 8 milionů českých i zahraničních zákazníků
  • Cebia poskytuje k systému uživatelský support – řešení problémů, doplňování dat, poradenství atd.
  • Systém využívají i hlavním portály inzerující ojetiny (Sauto.cz, Cars.cz, Automodul.cz…) – poskytují online prověření historie inzerovaného vozidla se slevou pro zákazníka 100 Kč

 

Cebia, spol. s r.o., je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz, řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech. 

Od roku 2009 je společnost Cebia držitelem certifikátu jakosti dle normy ISO 9001:2008.

 

Sledujte nás na Facebooku