Cebia: poškození má za sebou polovina aut do 5 let stáří
Je u zánovních a mladých ojetin v porovnání s ostatními vozy mnohem menší riziko, že prodělaly v minulosti havárii? Logika, na kterou se spoléhá řada kupujících, zas tak úplně neplatí.
„Škodní událost jsme zaznamenali u 50,93 % analyzovaných aut. Jednalo se přitom o vozy jak s českým, tak i zahraničním původem. Průměrný počet poškození na jedno vozidlo dosahoval 1,62 škody,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která kromě havárií a poškození pomáhá lidem prostřednictvím online prověření vozidel odhalit i stočené tachometry, skutečnou zemi původu, odcizení či skutečné stáří vozidla.
„Zatímco běžná poškození jsou stejně častá u vozidel tuzemského i zahraničního původu, větší havárie a totální škody jsou častější u vozidel dovezených ze zahraničí. Jejich výskyt je i více než dvojnásobný,“ varuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Mladá ojetina = malé riziko? Omyl!
„Pokud vezmeme v potaz všechna vozidla, která se na českém trhu ojetých aut prodávají bez ohledu na jejich stáří, pak je četnost poškození zhruba 60 %. Je to tedy více než u mladých ojetých aut, ale jedná se často o auta, jejichž stáří je několikanásobně vyšší. Četnost poškození a havárií u mladých aut je alarmující a analýza jen ukazuje, jak důležité je zkontrolovat si historii jakéhokoli auta, které si kupujete, roční auta nevyjímaje,“ upozorňuje dále Martin Pajer. Cebia poskytuje informace o autech nejen ze všech evropských zemí či z USA a Kanady, ale zjistit lze přes ní nehody aut i z méně tradičních zemí, jako je Jihoafrická republika, Maroko, Omán či například Spojené arabské emiráty. „Informace o vozidlech máme prakticky z celého světa,“ upřesňuje ředitel Cebia Pajer.
Vozidlem, které mělo v rámci analýzy největší počet poškození, a to 12, byl Mercedes-Benz Sprinter vyrobený v roce 2021, bílý a původem z České republiky. K tomuto vozu má Cebia zároveň k dispozici 16 stavů tachometru. Tři z 12 poškození se týkaly výměny čelního skla.
Dvě auta z pěti zažila větší poškození, než jen prasklé čelní sklo
Část škodních událostí se tedy týká pouze výměny čelních skel. „Pokud bychom je nebrali v potaz, tak jinou škodu, než výměnu čelního skla prodělalo 39,25 % prodávaných mladých ojetin, tedy dvě z pěti. I toto číslo je vysoké. Navíc pokud někdo prodává mladou ojetinu, je to nezřídka z důvodu, že zažila havárii. Vidíme to zejména u aut dovezených ze zahraničí, především z Německa,“ upřesňuje Pajer. Pomyslným favoritem z hlediska četnosti výměny čelního skla byl v rámci analýzy Mercedes-Benz G vyrobený v roce 2021 pro Slovensko a uvedený do provozu v říjnu stejného roku. Čelní sklo u něj bylo vyměněno už 6krát, v říjnu letošního roku u něj Cebia eviduje nájezd už 100 000 km.
Podíl totálních škod mezi prodávanými mladými auty činil podle analýzy Cebia 1,42 %, což představuje každé 70. ojeté auto do 5 let stáří. Přesto se i tato vozidla v inzerci prodávají zpravidla jako nehavarovaná, případně v dobrém stavu, jako dalších 99,4 % inzerovaných ojetých aut. O haváriích, které vozidlo v minulosti prodělalo, se z inzerce kupující dozví jen velice výjimečně. Zatajování poškození a havárií je nečastějším podvodem při prodeji ojetých aut.
Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770