Společnost Cebia provedla pravidelnou kvartální analýzu vývoje trhu ojetých vozidel, tentokrát v meziročním srovnání prvního čtvrtletí 2016 se stejným obdobím loňského roku. Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných a prověřovaných ojetých vozidel a byly doplněny z veřejně dostupných zdrojů.

Hlavním trendem sledovaného období, který ovlivnil řadu dalších ukazatelů, byl pokračující růst počtu dovážených ojetých vozidel o 8 %. Polovina těchto vozidel je starší 10 let. Dovážené vozy přinášejí řadu rizik, zejména vyšší míru stáčení kilometrů (o 50 %), vyšší riziko omlazení, riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla a další. Tento trend má vliv na pokračující stárnutí českého vozového parku a tím i na ekologii a bezpečnost silničního provozu.

 „Příčinu pokračujícího růstu dovozu ojetin ze zahraničí vidíme především ve snaze českých zákazníků vyhnout se českým stočeným vozům. Neuvědomují si však, že problém stáčení existuje všude a není českým specifikem. Naopak převoz vozidla přes hranice je pro podvodníky dobrou příležitostí řadu věcí na autě ´vylepšit´, protože zjistit historii auta v zahraničí je daleko obtížnější. Podle všech našich analýz jsou dovážené ojetiny v mnoha ohledech rizikovější než vozy českého původu. Rostoucí zájem českých zákazníků o tyto vozy určitě není příslibem zlepšení kvality českého vozového parku,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Dále dodal: „Řada zákazníků se domnívá, že nabídka ojetých vozů v zahraničí je lepší, resp. že vozy jsou v lepším stavu, lépe udržované a lépe vybavené. To může být pravda, ale faktem je, že do ČR se hromadně dovážejí vozy, které v západní Evropě sloužily ve firemních flotilách, a jejich reálný stav tachometru bývá velmi vysoký a tomu odpovídá i jejich opotřebení.“

Dobrou zprávou je, že nedochází ke zvyšování celkové míry stáčení ojetin, která se již několik let drží na hranici 40 %. Roste počet vozidel s udávaným vyšším stavem najetých kilometrů a průměrně udávaný stav vzrostl na 152 tisíc kilometrů. Čeští zákazníci mají největší zájem o ojeté vozy s cenou do 200 tisíc korun. Podíl těchto vozidel na prodejích
v prvním čtvrtletí 2016 činil 69 %. Průměrná cena letos prodaných ojetin je 203 800 korun.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v Cebia SUMMARY:

Cebia_Summary_1_2016.pdf (475 kB)