
Češi zaplatí za stočené tachometry až 11,8 miliardy korun ročně
Kvůli manipulacím s tachometrem přijdou čeští kupující ročně až o 11,8 miliardy korun.
Právě o tuto částku přeplatí reálnou cenu vozidla, tedy tu, která odpovídá skutečnému kilometrovému nájezdu. Stejnou částku pak vydají v následujících letech za neočekávané opravy a údržbu spojené právě s vyšším kilometrovým nájezdem.
„Stočený tachometr má dlouhodobě až třetina prodávaných ojetých aut. Pokud vezmeme v potaz 30 procent ročně prodaných aut a vynásobíme ji 60 000 Kč, což je průměrné navýšení kupní ceny za ojeté auto se stočeným tachometrem, dojdeme k závěru, že čeští kupující přeplatí za stočené tachometry ročně až 11,8 miliardy korun,“ objasňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá bojovat proti podvodům při prodeji ojetých aut tím, že kontroluje jejich dostupnou historii.
V zahraničí jsou škody podobné
Ředitel Cebie dodává, že i když je vzniklá škoda vysoká, v porovnání s některými evropskými zeměmi si vedeme podobně. Například Nizozemský inspektorát životního prostředí a dopravy už před lety vyčíslil škodu, která vzniká kupujícím při nákupu ojetých aut se stočeným tachometrem, na 700-800 milionů euro. „V přepočtu se tedy jedná zhruba o 18,8 miliard korun, na obyvatele je to zhruba srovnatelné,“ upřesňuje Pajer.
Německý autoklub ADAC uvádí, že na německém trhu ojetých aut, který je největší v Evropské unii, dochází kvůli manipulacím s tachometry ročně ke škodě ve výši okolo 6 miliard eur, v přepočtu tedy 150 miliardám korun. „V přepočtu na obyvatele je to více než u nás, což je ale dáno tím, že se v Německu prodávají více prémiová a luxusní vozidla a obecně cena ojetých vozidel, která směřují k německým kupujícím, je zde vyšší než v České republice,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebie. Podle německého autoklubu přeplatí kupující kvůli stočenému tachometru hodnotu vozidla o 3 000 euro, tedy zhruba o 75 000 korun, což je tedy o 15 000 korun více než v Česku.
Riziko číhá hlavně u dovezených aut
Ve všech zemích Evropské unie platí, že častěji mají stočený tachometr ojetá auta, která jsou do země dovezená, proto je tato auta dobré kupovat jen u seriózních prodejců a být obezřetní u individuálních dovozců. Stáčení tachometrů se týká všech značek a modelů, ale samozřejmě platí, že ta auta, o která je největší zájem, mají tachometr stočený častěji. Četnost stáčení tachometrů závisí také na ceně vozidla. Prémiová a luxusní auta svádí nepoctivce ke stáčení rovněž častěji.
„Když se řekne stočení tachometru, většina lidí si představí upravení kilometrového nájezdu o 100 000 km a více. V praxi ale vidíme, že se relativně často jedná i o menší úpravy tachometrů, nezřídka opakované, které mají za cíl pouze udržet určitou hranici nájezdu. Například pokud má auto najeto 210 000 km, prodejce ho stočí třeba jen o 15 000 km, aby ho lépe prodal. Existují psychologické hranice pro kupující, které mají vliv na rychlost prodeje auta. Malá stočení jsou zaznamenávána také u aut na operativní leasing, kde nájemce nechce překročit povolený počet najetých kilometrů. Průměrné stočení se aktuálně pohybuje okolo 97 000 km,“ informuje ředitel Cebie Martin Pajer.
Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770