Jejich počet v inzerci narostl o „neuvěřitelných“ 85,20 %. Zatímco v prvním pololetí covidového roku 2020 činil jejich podíl mezi prodávanými ojetými vozidly 12,81 %, letos ve stejném období dosáhly podílu ve výši 22,38 %. Údaje vycházejí z analýzy společnosti Cebia, která trh ojetých vozů monitoruje již od roku 2012 a prověřuje historii ojetých aut.

„V posledních zhruba osmi letech roste zájem především o menší SUV, tedy o SUV z nižší střední třídy, která jsou cenově dostupnější,“ informuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Nárůst zájmu o SUV nahradil do určité míry poptávku po vozidlech kombi. „Troufám si říci, že ve vozidlech SUV jezdí dnes dokonce častěji ženy než muži. Ženy tato auta vyhledávají nejen pro větší subjektivní pocit bezpečí, ale také z důvodu, že se jim lépe dávají děti do autosedaček,“ říká dále Martin Pajer.

Cena za ojeté SUV narostla během pěti let o 45 %

I přes větší popularitu menších SUV se však průměrná cena za ojeté SUV za posledních pět let výrazně navýšila. Zatímco v roce 2020, kdy byla větší poptávka například i po ojeté Audi Q7 či Volvu XC90, vyšlo vozidlo z kategorie SUV v průměru na 330 000 Kč, letos si musí kupující výrazně připlatit. Průměrná cena totiž vyrostla o 45,45 % a aktuálně dosahuje 480 000 Kč, tedy o 150 000 Kč více.

Průměrné stáří se za posledních let mírně snížilo ze 7,62 let na 7,37 let, tedy o tři měsíce. Důvodem je zájem o modely značky Škoda, které se nevyrábí tak dlouho, jako jiná populární vozidla SUV. Průměrný nájezd se rovněž snížil, a to ze 119 000 km na 108 000 km. „Důvodem je jednak to, že se tato vozidla začala častěji používat jen k jízdě po městech, neboť v rodinách, kdy SUV často jezdí právě ženy, bývá k dispozici ještě další vozidlo. Dalším důvodem je ale také to, že tato vozidla mívají velmi často stočený tachometr, což platí zejména pro prémiové a luxusní modely, které najezdí více kilometrů,“ upozorňuje Martin Pajer z Cebia.

SUV již neplní vždy roli terénního vozidla

O tom, že SUV již neplní jen funkci terénního vozidla, svědčí i fakt, že za posledních pět let výrazně narostl podíl benzínových modelů. Může za to nárůst právě v kategorii nižší střední třídy, kdy se dané modely často vyrábí jen v benzínové variantě a s náhonem jen na přední kola. Zatímco před pěti lety činil podíl benzínových SUV v rámci prodávaných SUV jen 26,19 %, letos se vyšplhal na 41,40 %. Naopak podíl SUV na naftu výrazně klesá. Zatímco v roce 2020 dosahoval ještě 71,20 %, letos vykázal „jen“ 48,40 %.

Během pětiletého období začaly trh zaplňovat i elektro a hybridní SUV. Podíl elektroaut v kategorii SUV nestál před pěti lety prakticky za řeč, neboť dosahoval pouhých 0,07 % inzertní nabídky těchto vozidel. Hybridy na tom byly o něco lépe – 1,37 %. Letos však elektro SUV vykázala podíl ve výši 3,54 % a hybridní SUV 5,66 %. Znamená to, že každé 11. prodávané ojeté SUV mělo hybridní pohon či pohon na elektřinu.

Roste zájem o vozy Škoda a Hyundai Tucson

V případě ojetých SUV se jedná více o vozidla po fyzických osobách než z vozových parků firem. Častěji než dříve se prodávají SUV s uvedeným českým původem (48,33 % v roce 2020 a 60 % v roce 2025), které tvoří více než polovinu nabídky. Vozidla s německým původem navýšila svůj podíl zhruba o tři procentní body na 13,20 %. Uvedený původ v inzerci ale nezřídka neodpovídá realitě.

Letos kralují ojetým SUV vozidla značky Škoda. Před pěti lety to byl Volkswagen s modelem Tiguan, Kia Sportage a BMW X5. Letos patří mezi tři nejprodávanější modely Škoda Kodiaq, Škoda Karoq a Hyundai Tucson, kterého lze považovat za skokana v rámci tohoto pětiletého období. Dalšími modely z nejprodávanější desítky jsou Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Kia Sportage, Škoda Kamiq, BMW X5, Ducia Duster a Volvo XC60, v jehož těsném závěsu se na jedenácté pozici umístilo Volvo XC90. Před pěti lety se mezi nejprodávanějších deset modelů dostalo i Audi Q7, které letos skončilo až v druhé desítce.

Z hlediska barev se prodávají nejčastěji SUV šedé či stříbrné (dohromady 27,79 %), bílé (22,06 %) a černé (19,22 %).

Popularitě SUV nahrává jejich vyšší bezpečnost. U některých jde však o falešný pocit

 Řada lidí si kupuje tato vozidla také pro větší pocit bezpečí. Tento pocit je subjektivní, neboť vždy záleží nejen na tom, o jaké konkrétní vozidlo se jedná, ale také k jaké nehodě dojde – tedy do čeho auto narazí, případně s jakým jiným vozidlem se střetne a při jaké rychlosti. Při střetu s nižším vozidlem je náraz více absorbován dolů, z tohoto pohledu lze SUV za bezpečnější považovat, ale jen v případě, že je v dobrém technickém stavu.

Vysoký zájem o tato auta nahrává však podvodníkům, kteří je levně opravují po velkých či totálních haváriích. „Taková auta pak za bezpečnější rozhodně považovat nelze. Často nemají ani funkční airbagy, nemají po nehodě vyměněné bezpečnostní pásy, které tak již nejsou schopny se v případě nárazu správně dotáhnout a mohou být naopak nebezpečné. Špatná oprava může při nehodě stát posádku život. Některé díly se nemění, ale jen natahují, nebo jsou svařené v jiných místech a jinou technologií a nesplňují požadavky na správné absorbování energie nárazu, která se přenese na lidi ve vozidle. Například dveře mají přenést energii nárazu směrem dolů a nahoru, po špatné opravě se ale může energie přenést přímo na člověka uvnitř vozu. Je to rozdíl mezi lehkým a těžkým zraněním,“ varuje Martin Pajer s tím, že právě toto je hlavní důvod, proč je důležité si prověřit historii vozidla před tím, než ho koupíte, protože o havárii či stočeném tachometru se můžete včas dozvědět. A v případě, že vozidlo bylo havarované, nechat si v odborném servisu zkontrolovat, zda bylo opravené kvalitně.

Historii vozidel si lze prověřit online na www.cebia.com. Stačí znát VIN kód vozidla. Informace jsou dostupné během několika málo minut. Prověřit si lze vozidlo s českým i zahraničním původem.

Více informací naleznete v přiložené tiskové zprávě.

Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770