V obou zemích přitom platí, že pojistnou událost velice často vykazují vozidla prémiových a luxusních značek.

„Každý měsíc si u nás prodejci a koncoví zákazníci prověří stovky tisíc aut. Dlouhodobě nám z toho vychází, že v Česku mají ojetá auta za sebou častěji v minulosti prodělanou havárii či poškození,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že podíl aut v Česku se záznamem poškození dosahuje dlouhodobě 60 %, zatímco na Slovensku se pohybuje okolo 55-56 %.

„I když se to nezdá jako velký rozdíl, jsou to zhruba čtyři vozidla ze sta. Pokud bychom to přepočítali na auta, která se za rok prodají a vycházeli bychom z počtu prodaných aut na Slovensku, neboť tento trh je výrazně menší, došli bychom k rozdílu zhruba 10 500 vozidel ročně a možná tedy o tisíce více podvedených zákazníků,“ vysvětluje dále Martin Pajer. Právě zatajování havárií a poškození je totiž nejčastějším podvodem při prodeji ojetých vozů.

Česko vs. Slovensko: jaká auta byla častěji po poškození?

Vysoký podíl havarovaných a poškozených vozů v rámci prověřovaných aut dané značky dosáhlo například v červenci BMW (68,82 % v ČR a 69,92 % v SR), Audi (69,69 % v ČR a 61,03 % v SR) či Mercedes-Benz (62,27 % v ČR a 64,26 % v SR). U běžnějších značek jako je Škoda šlo o 64,37 % v ČR a 57,76 % v SR a v případě vozů Volkswagen o 56,02 % v ČR a 52,60 % v SR. „Pokud se budeme bavit o červenci letošního roku, tak jsme odhalili v Česku častěji havárie u vozidel Audi, Citroën, Hyundai, Mazda, Seat, Škoda, Tesla, Toyota a Volkswagen, zatímco na Slovensku byly oproti Česku častěji po škodní události vozy značek Fiat, Honda, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault a Volvo. Zbylé značky byly v obou zemích vyrovnané,“ říká Martin Pajer z Cebia.

V Česku je také nepatrně vyšší průměrný počet poškození, který dosahuje zhruba hodnoty okolo 1,3 -1,4, zatímco na Slovensku 1,2 – 1,3. Jedná se přitom o průměrný počet poškození v rámci všech prověřovaných vozidel dané značky, tedy i těch bez poškození. V rámci poškozených aut by byl průměrný počet záznamů na jedno vozidlo vyšší.

Prémiové a luxusní vozy bývají častěji po škodní události

Nejvíce poškození na jedno vozidlo eviduje Cebia dlouhodobě u prémiových a luxusních vozidel, a to v obou zemích. „Například u BMW máme na Slovensku za červenec v průměru 1,98 poškození na auto, v Česku 1,84. Podobně vysoká čísla vykazují také vozy Audi a Mercedes-Benz. Je to logické. Ti. kteří si je pořídí, nechtějí v havarovaných vozidlech dále jezdit. Navíc v nich lidé jezdí často rychleji než v jiných vozidlech, což má určitý vliv na četnost havárií. A tato auta se také vyplatí dovézt ze zahraničí a levně je opravit. Výdělek je pak mnohem větší než u běžnějších vozidel,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia a podotýká, že havárie a poškození se však ve velkém vyskytují u všech značek vozidel. Zatajování velkých havárií je velmi časté především u aut dovezených ze zahraničí.

Někdy se tedy jedná o velké havárie či dokonce totální škody, někdy o menší a méně významná poškození, jako je oprava nárazníku či blatníku po menším střetu či parkování. „Ani v případě středně velké nehody to neznamená, že auto musí být špatné. Pokud bylo dobře opravené a je bezpečné a za přiměřenou cenu, nemusí to být vůbec špatná koupě. Je ale potřeba o havárii vědět a nechat si auto před nákupem odborně zkontrolovat,“ říká ředitel Cebia Pajer.

Před nákupem ojetého vozu by si měl kupující vždy prověřit jeho historii. Lze to udělat jednoduše online na www.cebia.com, kde stačí zadat VIN vozidla. Lze se dozvědět, zda auto bylo havarované či poškozené, jak velká byla výše škody a kdy k ní došlo a je možné vidět fotografie vozu po havárii. Dále je možné odhalit stočený tachometr, skutečnou zemi původu a rok výroby i datum první registrace v Česku a ve světě, to, zda auto není kradené či zatížené leasingem, zda nejezdilo jako taxi či jak bylo v minulosti inzerováno. Prověřit si lze auto s českým i zahraničním původem. Po odhalení jeho historie by měla následovat fyzická kontrola vozidla nezávislým odborníkem, který by posoudil nejen aktuální stav jednotlivých komponentů vozidla, ale také kvalitu opravy po případné havárii.

Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770