... jsou ale prvky výbavy, které vám mohou přinést výrazně více starostí než užitku. 

Adaptivní tlumiče

Adaptivní tlumiče jsou typické pro vozy z koncernu Volkswagen. Setkat se s nimi můžete u dobře vybavených Passatů, Golfů, Audin i Škodovek. O co jde? Jsou to elektronicky ovládané kapalinové tlumiče, které umí měnit svou tuhost a tím i charakter jízdy. Volbou jízdních režimů si můžete podvozek přepínat mezi sportovním a komfortním režimem. 

Zajímavá funkce, kterou si však většina řidičů párkrát vyzkouší a nakonec jezdí stejně v jednom režimu. Nemilé překvapení je pak ale čeká při výměně těchto tlumičů - jsou výrazně dražší než ty klasické. Pokud klasický tlumič stojí do 2 tisíc korun, počítejte, že adaptivní bude stát 10 tisíc korun. A to se u ojetého auta určitě nevyplatí. 

Xenonová světla

Xenony (případně bi-xenony) vypadají na každém autě mnohem lépe než základní svítilny a měly by i lépe svítit. To ale platilo u nových aut, u těch ojetých výkon xenonových výbojek velmi rychle klesá, protože se tzv. vypalují. Už u 10 let starého auta mohou xenony svítit výrazně hůř než "žlutá" halogenová světla. Koncekonců i z toho důvodu výrobci přešli na LED světla, jejichž výkon časem neklesá. 

Oprava xenonů je navíc velmi drahá - jedno světlo se většinou pohybuje okolo 25 tisíc korun.

Elektrický kufr

Elektrické otevírání a zavírání kufru je nádherný příklad zcela zbytečného výdobytku dnešní doby. Nikdo to nepotřebuje, ale všichni to chtějí. Samozřejmě existují případy, kdy může být tento vynález přínosem, pro většinu řidičů je to ale naprostá zbytečnost. A v případě poruchy vám může připravit opravdu horké chvilky - buď nelze kufr otevřít, nebo ho naopak nelze zavřít

Vyměnit se pak musí buď elektrické vzpěry (např. u Volva XC60 stojí jedna vzpěra 7 tisíc korun) nebo přidružená elektronická jednotka. 

Střešní okno/šíbr

Mít při jízdě vítr ve vlasech je krásný pocit. Mít ve vlasech déšť už tak pěkné není. Že otevíratelná střešní okna ztrací časem svou těsnost, je v podstatě pravidlem u všech ojetin. Přetěsňování je složité a ne vždy se povede. Někteří majitelé to pak nadobro vyřeší zalepením okna třeba lepidlem ze stavebnin. 

Pokud se chcete těmto otravným problémům vyhnout, volte ojeté auto bez střešního okna. 

Vestavěná navigace

Zabudované navigace nejsou moc dobré ani u nových aut, natož pak u těch ojetých. Možná ji v autě párkrát vyzkoušíte, pak se ale stejně vrátíte k osvědčeným aplikacím v mobilním telefonu. Vestavěné navigace jsou náročné na udržování (musíte v nich pravidelně aktualizovat mapy) a většinou neposkytují aktuální dopravní informace. Mnohem užitečnější jsou funkce Apple Carplay a Android auto - ty naopak v ojetině chtějte. Umožňují totiž jednoduché propojení vozu s vaším telefonem, promítáním mobilní navigace na displej, přehrávání hudby nebo volání.

Vzduchový podvozek 

Vzduchový podvozek je stále výsadou luxusních vozů, setkáte se s ním však i u relativně levných ojetin (VW Tuareg, VW Phaeton, BMW řady 5, Land Rover Discovery a další). Obecně se dá říci, že je vzduchové odpružení spolehlivé, když se ale jednou rozbije, tak to opravdu stojí za to. Skládá se ze čtyř vzduchových měchů u každého z kol, vzduchového kompresoru a dalšího příslušenství. Nejčastější závadou je vadný kompresor, který již nedokáže natlakovat měchy - auto klesne k zemi a většinou není schopné jízdy. Vás čeká odtah a nákladná oprava (kompresor stojí okolo 20 tisíc korun, jeden měch vás vyjde na 10 tisíc korun).

Jak zjistit, jakou má auto výbavu?

Výčet výbavy bývá součástí inzerátu, ale většinou zahrnuje jen ty nejdůležitější prvky jako je klimatizace, vyhřívání sedaček apod. Pokud chcete znát celý seznam výbavy, lze jej dohledat podle VIN kódu vozu na Cebia.com (seznam výbavy nemusí být dostupný u všech vozů). 

Na Cebia.com navíc kromě výbavy prověříte i celou historii ojetého vozu:

  • Historii najetých kilometrů
  • Předchozí poškození 
  • Historii inzerce včetně fotografií
  • Servisní historii
  • Kontrolu taxi
  • Kontrolu odcizení 
  • a mnoho dalšího