Během prvních šesti měsíců letošního roku výrazně rostl počet dovážených ojetých vozidel. Ačkoli růst dovozů ojetin přetrvává již od roku 2015, až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst 1,9 %, tento rok se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) dovozy navýšily o 9,8 %. Většina dovezených aut je starší 10 let (51,35 %).

Nejvíce se k nám dovážejí auta z Německa, byť jejich podíl na trhu meziročně mírně klesl (z 18 na 16 %). Neznamená to však automaticky, že se do České republiky dováží méně aut z této země. Podle dřívějšího zjištění Cebia totiž až třetina aut, která měla deklarovaný původ v této zemi, pocházela ve skutečnosti především ze zemí jižní a jihovýchodní Evropy. „V takových případech se zpravidla jedná o opravované vraky po totálních haváriích či auta s výrazně stočenými kilometry. Důvodem, proč je někteří prodejci vydávají za ojeté vozy z Německa, je skutečnost, že německý původ vozidla stále ještě pro české zákazníky znamená jakousi záruku kvality,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. U aut ze zahraničí je přitom složité, někdy dokonce nemožné vypátrat jejich historii, proto koupě takových aut bývají rizikové.

V letošním roce došlo také k výraznému meziročnímu nárůstu aut s kilometrovým nájezdem do 100 tisíc km. Vzhledem k tomu, že se nesnížilo průměrné stáří vozidel, které se pohybuje stále na hranici 10 let, je pravděpodobné, že řada těchto vozidel má stočený tachometr. S tím souvisí i nárůst ceny za ojetá vozidla. Letos došlo k meziročnímu nárůstu podílu vozidel, která se prodávají za více než 200 tisíc Kč (z 35 na 45 %). Průměrná cena dosáhla hranice 220 tisíc Kč.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly naleznete v kompletní zprávě: Cebia SUMMARY 2/2018.pdf (799 kB)