Hlavní událostí sledovaného období, která ovlivnila řadu dalších ukazatelů, byl letošní růst počtu dovážených ojetých vozidel o 24 %. Téměř polovina z nich je starší 10 let. Tyto vozy přinášejí řadu rizik, zejména vyšší míru stáčení kilometrů (o 50 %), vyšší riziko omlazení, riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla a další. Tento trend má také nezanedbatelný vliv na ekologii a bezpečnost silničního provozu.

Stoupl podíl stočených vozidel ze 39 na 44 %. Rovněž vzrostl podíl omlazených vozidel z 20 na 22 %. Příčinou obou růstů jsou právě dovážené ojetiny, u nichž dochází k těmto podvodům ve zvýšené míře.

O tom, že stáčení je stále žhavým problémem, svědčí i rozdíl mezi průměrnou hodnotou stavu tachometru udávanou při prodeji a reálným stavem. Průměrný udávaný stav tachometru ke konci září 2015 byl 138 tisíc kilometrů, zatímco skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel činil 256 tisíc kilometrů.

Letos výrazně klesl podíl ojetin do 5 let stáří ze 43 na 34 %. Naproti tomu vozidla starší 10 let vloni tvořila 27 %, zatímco letos ve stejném období již 40 %. Znamená to výrazný trend stárnutí českého vozového parku díky přílivu starých ojetin převážně ze zahraničí.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v Cebia SUMMARY

Cebia Summary 3_2015.pdf (994 kB)