Klienti dopředu znají rozsah informací o autě

„Kvůli pandemii koronaviru a ušlým ziskům prodejců došlo loni k častějšímu výskytu podvodných praktik na trhu prodávaných ojetých aut. Lidé ale byli opatrnější a více se zajímali o historii auta, za které chtěli zaplatit stovky tisíc korun,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám už více než 30 let. Cena za prověření vozidla se u Cebia pohybuje v rozmezí od 199 Kč do 599 Kč v závislosti na množství dostupných informací. Cebia ale jako jediná na trhu zpřístupňuje všem klientům základní informace o vozidle zdarma. „Po zadání VIN se zákazník dozví, kolik informací a z jakého časového období k vozu máme a na základě toho se může rozhodnout, zda si informace zakoupí či nikoli. Tím také zdarma zjistí, zda má auto dohledatelnou historii a i tato informace mu může pomoci při rozhodování se o koupi. Naším cílem je být maximálně transparentní a chceme spokojené zákazníky. Proto se jim u nás nemůže stát, že si zakoupí prověření vozidla a po zakoupení se dozvědí, že o autě prakticky nic nevíme. Pokud nemáme k vozidlu dostatek informací, rovněž zákazníkům neříkáme, že je vozidlo v pořádku, protože takovou praktiku považujeme za podvod na zákazníky,“ vysvětluje dále Pajer a dodává, že bohužel i s takovými praktikami se dá na trhu setkat. „My proti podvodům bojujeme už více než 30 let a je to pro nás určitým posláním,“ zdůraznil Pajer a doplnil, že považuje za důležité i to, aby se klienti v případě nejasností, problémů či reklamací mohli emailem i telefonicky obrátit na prodejce a komunikovat s ním v mateřském jazyce. Součástí služby AUTOTRACER od Cebia je helpdesk, kdy vysoce kvalifikované operátorky řeší se zákazníky jejich případné dotazy nad zakoupenými výpisy či jiné dotazy týkající se prověřování vozidel. Každý rok přitom Cebia registruje přes dva miliony informačních dotazů zdarma a zákazníci a obchodní partneři si zaplatí stovky tisíc prověření ojetých aut. Velice často prověřují luxusní značky BMW, Audi a Mercedes-Benz.

Cebia plánuje expanzi

V letošním roce plánuje Cebia expanzi na evropský trh, respektive zpřístupnění informací ze systému AUTOTRACER v dalších jazycích. Už v současné době má Cebia mnoho zákazníků z Německa a dalších západních států. „Záznamy o historii ojetých vozidel už nyní pocházejí z 20 zemí světa, každý měsíc přicházejí do systému nová aktuální data ze všech těchto zemí a další zdroje dat do systému přibydou v dohledné době,“ informoval ředitel Cebia Pajer. Data pocházejí z evropských zemí, z USA a z Kanady. Díky aukčním portálům, výrobcům a importérům lze ale v systému zjistit informace také o vozidlech z jiných zemí – například ze zemí Blízkého a Středního Východu, afrických zemí či zemí Střední a Jižní Ameriky.

Nejvíce dat z evropského trhu

Do systému AUTOTRACER poskytují data české i zahraniční pojišťovny, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, autobazary a prodejci vozidel, importéři a výrobci vozidel, stanice technických kontrol, policie, leasingové a finanční instituce, inzertní a aukční portály a další subjekty. „Z evropského trhu nemá žádný subjekt tolik dat jako my. Síť obchodních partnerů – zejména autorizovaných i neautorizovaných servisů – jsme totiž budovali řadu dlouhých let a nyní čítá více než 2500 subjektů,“ zdůraznil dále Pajer s tím, že do systému neustále přibývají nové zdroje dat. Například nyní Cebia připravuje napojení na největší databázi havarovaných vozů v USA, protože se v Evropě vyskytuje stále větší množství aut dovezených ze Spojených států. „V současné chvíli máme k zakoupenému výpisu, respektive k jednomu VIN, v průměru 2 poškození a 9 stavů tachometru. U některých vozidel evidujeme i více než 20 stavů tachometru a třeba čtyři poškození či havárie, ale jsou samozřejmě i vozidla, u kterých zatím k poškození nedošlo. Počet záznamů závisí také na stáří vozidla,“ upřesňuje Pajer.

stat - nejproverovanejsi auta

Co lze odhalit?

V systému AUTOTRACER lze odhalit, za má vozidlo stočený tachometr, zda bylo havarované a pokud ano, k jaké došlo škodě a jak byla vyčíslená pojišťovnou či servisem, jak bylo vozidlo servisované, zda není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jaký je skutečný rok jeho výroby a datum první registrace v zemi původu a v České republice, pro jakou zemi bylo vyrobeno, jaká je jeho skutečná výbava a barva dle výrobce, zda nebylo provozováno jako taxi, jaká je jeho aktuální tržní hodnota, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno a vidět lze také fotografie po havárii či z inzerce. Kromě toho zákazníci dostanou nejpodrobnější návod na trhu pro ověření originality vozidla, zejména identifikátorů vozidla, díky čemu si mohou ověřit, zda vozidlo nebylo nelegálně předělané například z důvodu krádeže či sestavené z více havarovaných vozidel.

Komplexní boj proti podvodům

Společnost Cebia pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel také prostřednictvím dalších služeb, díky kterým lze prověřit původ vozidla či jeho originalitu. Přes společnost Cebia si lze také zkontrolovat, zda majitel vozidla není v exekuci. V prosinci roku 2017 spustila pro motoristy mobilní aplikaci Carolina, která pomáhá s údržbou vozidla – například hlídá důležité termíny, eviduje výdaje a počítá ekonomiku provozu, ocení vozidlo, upozorní na svolávací akci výrobce či pomůže na cestách.

NEJČASTĚJŠÍ PODVODY NA ČESKÉM TRHU

Nejčastější podvody s ojetými auty

Zatajování havárií

Mezi nejčastější podvody na českém trhu ojetých aut patří zejména zatajování havárií a poškození. 99,4 % ojetých vozů nabízených k prodeji na velkých inzertních portálech je prodáváno jako nehavarované. Mezi vozy, které jsou nejčastěji poškozené či po havárii, patří Škoda Octavia, která je současně nejčastěji prodávaným ojetým vozem. Zatímco u tuzemských Octavií dosahuje průměrná škoda 65 000 Kč, u dovezených ze zahraničí jde v průměru o 93 000 Kč. Potvrzuje to, že vozy ze zahraničí jsou v průměru v horším stavu a dochází u nich k častějšímu zatajování havárií a poškození než u vozů tuzemských. Podíl zahraničních ojetých vozů dovezených do České republiky, které podle pojišťoven vykazovaly větší poškození či havárii, činil 34 %.

stat - poskozeni

Stáčení tachometrů

Stočený tachometr mělo loni 33 % ojetých aut nabízených k prodeji. Vyskytovalo se i opakované stáčení či stáčení na hodnoty zánovních vozů. Nejmenší zaznamenané a opakované stočení bylo o 1000 km, a to u vozu v operativním leasingu, kde motivací bylo zřejmě „nenajet“ více kilometrů, než kolik povoluje smlouva. Nejvyšší stočení představovalo loni 760 000 km a bylo zaznamenáno u vozu Škoda Fabia. Průměrné stočení se pak pohybovalo na 115 000 km. Průměrné stáří vozů se stočeným tachometrem dosahovalo loni 4,5 roku, přičemž vliv na jeho snížení měly vozy z operativního leasingu. Průměrná prodejní cena vozů se stočeným tachometrem činila v loňském roce 329 000 Kč. Třemi nejčastějšími modely se stočeným tachometrem byly Škoda Octavia, Volkswagen Passat a BMW řady 5.

stat - stoceni

Falšování původu dovezených aut

Velmi častou praktikou bylo také falšování původu dovezených ojetých aut. Vyskytovalo se u 21 % vozů a nejčastěji prodejci mylně uváděli jako zemi původu Německo. Nezřídka se lze setkat s krátkými, i jen několikadenními účelovými registracemi vozů v Německu, aby „získali německý původ“, přestože ve skutečnosti pocházejí taková auto často z východní, jihovýchodní či jižní Evropy nebo z pobaltských zemí. Setkat se lze také například s vozy z Ománu, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky, Ruska či ze zemí Střední Ameriky. Jako druhý nejčastější falešný původ je uváděna Česká republika, kdy jsou dovážená auta po vydání kopie technického průkazu – která neobsahuje zemi dovozu – vydávána za tuzemské ojetiny. Kupující se navíc zajímají nejčastěji o zemi dovozu, nikoli zemi původu – tedy zemi, pro kterou bylo auto vyrobené a v níž cca 95 % aut bylo provozováno.

Omlazování vozů

Někteří prodejci uvádějí v inzerci místo roku výroby rok uvedení do provozu. Přestože se tyto roky u většiny aut shodují, rozdíl mezi nimi může být ale také rok či dva, nebo dokonce i šest let. Omlazení vozu má vliv na cenu u zánovních a mladých ojetin, především ale činí vozy atraktivnější k prodeji. Někteří prodejci skutečný rok výroby ani neznají, jiní používají rok uvedení do provozu záměrně.

Nelegální předělání vozů

Dochází k němu kvůli zakrytí krádeže vozu, kterému je dána identita (identifikační znaky, jako je VIN ad.) jiného auta. Dále se jedná o případy, kdy je vůz nelegálně sestaven z více vozů, nejčastěji z vozů po totální havárii.

 

2022-02-01 - INFO o ATR

Kompletní zprávu včetně příkladů informací z našeho systému AUTOTRACER najdete v přiloženém souboru.

 

V případě dotazů se na mne neváhejte obrátit.

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz