Zatímco k nám se loni dovezlo 140 397 osobních ojetých aut, na Slovensko jen 59 360 kusů. Podíl aut starších 10 let však u nás činil 49,1 %, zatímco u našich východních sousedů dosahoval podíl srovnatelných vozidel jen 30,3 %. A výrazný byl i rozdíl aut starších 15 let. U nás činil 23,2 %, ale na Slovensku jen 14 %. „Lze říci, že až do stáří 10 let vedou Slováci, pak se ale bohužel neblahého vedení ujímáme my. Například vozy ve stáří od 3 do 5 let jsou tam mezi dovezenými auty zastoupeny z 28 %, zatímco u nás je to jen 15,7 %,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje oba trhy a pomáhá bojovat proti nekalým praktikám nejen motoristům v Česku či na Slovensku, ale i v dalších evropských zemích tím, že prověřuje historii ojetých aut.

„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer ze společnosti Cebia.

Z hlediska podílu se loni do Slovenska také dovezlo více luxusních aut než do České republiky. Mezi pěti nejdováženějšími značkami byly totiž hned tři prémiové – Audi, BMW a Mercedes-Benz. V Česku se do pětice nejdováženějších aut Audi nedostalo, pětici místo něho zde doplnily vozy Ford. Do obou zemí se ale loni nejčastěji přivezly vozy Škoda (23,7 % v ČR a 23,8 % v SR) a Volkswagen (20,3 % v ČR a 20,6 % v SR).

Dovezená auta z minulého roku ale tvořila jen menší část obou trhů inzerovaných ojetých vozidel, kterou doplnila nejen auta s tuzemským původem, ale rovněž ta, která byla do obou zemí dovezená v předchozích letech a loni přeprodávána. V celkovém stáří vozidel přitom Česká republika nad Slovenskem vyhrála, byť ne nijak výrazně. Zatímco průměrné stáří vozidel na českém trhu ojetých aut činilo loni 9,6 roku, v případě Slovenska se vyšplhalo na 9,7 roku. „To, že nás naši východní sousedé nakonec ve věku předčili, znamená, že se tam prodává méně mladých aut z firemních flotil a obecně se tam méně přeprodávají mladé tuzemské ojetiny,“ říká dále Martin Pajer z Cebia.

O to více se může zdát překvapivé, že cena za ojeté auto je v Česku zhruba stejná, respektive jen mírně nižší v závislosti na aktuálním kurzu koruny vůči euru. Zatímco na Slovensku šlo loni pořídit ojeté auto v průměru za 11 500 eur (tj. cca 293 250 Kč Kč při kurzu 25,5 Kč za 1 euro), v ČR vyšlo ojeté auto na průměrných 284 000 korun. Na Slovensku přitom mizely vozy z trhu rychleji, v průměru už za 61 dní, zatímco u nás se u prodejců ohřály v průměru 70 dní, což ale mohlo být dáno také větší nabídkou vozidel, a tím i delšímu rozhodování zákazníků.

Důvodem relativně vysoké průměrné ceny za ojeté auto na Slovensku byl již zmíněný registrační poplatek, který platil po celý loňský rok a který po změně výpočtu v roce 2023 mohl dosáhnout až 3900 eur. Dalším z důvodů vyšších cen bylo větší zastoupení elektro aut a elektro hybridů. Zatímco u našich východních sousedů činil podíl elektro aut 4 %, u nás loni dosáhl pouhých 1,7 %. V případě elektro hybridů vedou Slováci s podílem 5,4 % oproti našemu 2,6 %. Slovenskému trhu také dominují ojeté vozy na naftu (55,2 %), zatímco u nás už nadpoloviční podíl ztratily (47,2 %). Podíl vozidel na benzín dosahoval u našich sousedů 37 %, v Česku o deset procentních bodů více (47,2 %).   

Třetím důvodem, proč se ojetá vozidla prodávala na Slovensku v průměru za vyšší cenu, bylo větší zastoupení luxusních vozidel na trhu a větší poptávka právě po těchto vozech. Jen do deseti nejprodávanějších modelů se na Slovensku vedle BMW řady 5 dostalo i Audi A6, zatímco v Česku dosáhlo do TOP 10 jen BMW řady 3, která je však oproti řadě 5 levnější, a proto v Česku i poptávanější.

Přesto ale z pohledu modelů vedla v obou zemích Škoda Octavia. Pravdou však je, že na Slovensku měla oproti Česku poloviční podíl (10 % v ČR a 4,8 % v SR). Zatímco u našich východních sousedů patří do deseti neprodávanějších ojetých aut i vozy Hyudai Tucson či Kia Ceed, českému trhu více dominovaly modely značek Škoda a Volkswagen. Celkově byl slovenský trh oproti českému více diverzifikovaný, neboť desítka neprodávanějších modelů tvořila jen 20,1 % trhu, zatímco u nás to bylo 31,5 %, tedy o polovinu více.

Průměrný nájezd ukazoval u ojetých vozidel prodávaných na českém trhu 149 000 km, na Slovensku o 6 000 km více, tedy 155 000 km. U nás také prodejci častěji uváděli, že vozidlo bylo po prvním majiteli (46,7 % ČR, 32,5 % SR). V obou případech se ve velké míře jednalo o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice.

Co se týče barev, na Slovensku se častěji prodávala bílá ojetá auta, jejichž podíl byl o polovinu větší než na českém trhu (28,7 % v SR, 19,8 % v ČR). Vyšší byl také podíl černých vozidel, které si na Slovensku nárokovala čtvrtinu trhu (24,9 % SR, 17,9 % ČR). Na českém trhu se naopak vyskytovala více šedá auta (16,4 % SR, 22,1 % ČR) a modrá auta (8,9 % SR, 13,3 % ČR). „Zatímco naši sousedé mají poloviční podíl stříbrných aut (3,7 % SR, 7,4 % ČR), mají oproti nám téměř dvojnásobný podíl aut hnědých (6,4 % SR, 3,8 % ČR). Z pohledu barev se celkově trhy poměrně liší. Stříbrná a šedá auta totiž často pocházejí z firemních flotil, a těch je na Slovensku méně,“ říká závěrem Martin Pajer ze společnosti Cebia.

 

Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770