Výfukové systémy moderních automobilů jsou již léta varáběny tak, aby za běžných provozních podmínek vypouštěly bezbarvý dým bez výrazného zápachu. Pokud je kouř zabarvený, může to znamenat vážnou závadu motoru. 

Je potřeba poznamenat, že v chladném počasí s vysokou vlhkostí vzduchu, je trocha bílého kouře z výfuku zcela normální i u nových aut. Jedná se o vodní páru - stejnou v chladném počasí vydechujeme z úst. Za teplých a suchých dnů by se však žádný kouř objevit neměl. 

Bílý kouř z výfuku

matt-boitor-I74mkR_3OP0-unsplash

V případě, že z výfuku stoupá bílý kouř i za teplého počasí, znamená to jediné - motor není v pořádku. Stále se jedná o vodní páru, která se ale netvoří vlivem počasí, ale prosakováním chladicí kapaliny do spalovacích prostorů. V dobře fungujícím motoru se chladicí kapalina ke spalování nemá a nesmí dostat. Pokud se tak děje, je to nejčastěji kvůli:

  • Prasklému těsnění pod hlavou motoru
  • Prasklé hlavě motoru
  • Prasklému bloku motoru

Ve všech třech případech je nutné motor rozebrat a prasklé komponenty vyměnit. V případě prasklého bloku motoru to v podstatě znamená vyměnit celý motor za jiný. I v případě prasklého těsnění však může být motor na odpis - pokud se do spalovacích prostor dostalo příliš mnoho vody najednou, neboť nestlačitelná voda může ohnout ojnice či zničit klikovou hřídel. 

Pokud bílý kouř z výfuku za teplého počasí zpozorujete, navštivte co nejrychleji servis. Pokud takto kouří ojeté auto, o které máte zájem, tak se raději poohlédněte po jiném. 

Kupujete ojetinu? Prověřte si její historii

Při výběru ojetiny je technický stav velmi důležitý. Jak je zmíněno výše, pokud se z výfuku valí hustý bílý kouř, raději se autu vyhněte. Technická závada však nemusí být jediný problém ojetých vozidel. S čím se ještě můžete setkat?

  • Zatajené vážné havárie - na českém trhu je mnoho aut po totálních haváriích, které jsou vykupovány v aukcích od pojišťoven, následně nekvalitně opravy a nabízeny jako nehavarované. Taková auta jsou při dalším provozu životu nebezpečna. 
  • Stáčení tachometru - nejjednodušší podvod, který prodejci zabere pár minut. Vy ale za auto zaplatíte více peněz a navíc vás čekají zvýšené servisní náklady. 
  • Falšování roku výroby u ojetin dovážených ze zahraničí lze jednoduše zfalšovat jejich rok výroby. Podvodník upraví rok výroby v původních dokladech a zaregistruje vůz jako mladší, než ve skutečnosti je. Vy si pak koupíte auto, které může být klidně o 3 roky starší, než si myslíte. 

Všem těmto podvodům se lze vyhnout ještě před prohlídkou vozidla. Stačí znát jeho VIN kód a prověřit jej online v systému AUTOTRACER na webu www.zkontrolujsiauto.cz