Leckdo z nás si ještě dobře pamatuje modře čoudící Trabanty a Wartburgy. U nich (stejně jako třeba u motorových pil) způsobuje modré zabarvení výfukových plynů dvoutaktní cyklus spalování, při kterém je ve válci společně s benzínem spalován i motorový olej. 

Modrý kouř z výfuku = únik oleje

Současná auta už spoléhají výhradně na čtyřdobé motory, u kterých se motorový olej nepřidává do paliva, nýbrž má vlastní oddělenou nádrž, čerpadlo i filtr. Pokud u takového vozu spozorujete modrý kouř z výfuku, motor má nejspíše závažný problém.

Stejně jako u Trabantů je modrý kouř způsoben spalováním oleje, který však u současných aut nemá v palivu co dělat. Kouření je způsobeno mechanickým poškozením motoru, které způsobí průsak oleje do paliva. Nejčastější závady jsou:

  • Vadné pístní kroužky
  • Vadné těsnění ventilů 
  • Prasklý válec
  • Netěsnící hřídel turbodmychadla

Modrý kouř začíná být viditelný při vysoké spotřebě oleje přesahující jeden litr na tisíc kilometrů. Nižších úniků si často vůbec nevšimnete. Pokud však auto kouří modře, vždy je potřeba navštívit servis a nechat motor zkontrolovat. 

Ojetinu před koupí vždy zkontrolujte

Pokud chcete mít jistotu, že kupujete kvalitní ojetý vůz, vždy si jej před koupí důkladně zkontrolujte. Ještě před jeho prohlídkou si zkontrolujte jeho historii - lze to online na webu www.zkontrolujsiauto.cz

Při kontrole lze prověřit:

  • Historii najetých kilometrů
  • Předchozí poškození
  • Servisní historii
  • Historie inzerce
  • Historické fotografie
  • Kontrola odcizení
  • a mnoho dalšího. 

Historii vozu zkontrolujete na www.zkontrolujsiauto.cz