Turbodmychadlo je dnes součást drtivé většiny benzínových a dieselových motorů. A to především kvůli stále se zvyšujícím požadavkům na snižování emisí výfukových plynů.

Účel turbodmychadla

Turbodmychadla se do motorů montují proto, aby se zvýšila efektivita spalování. Jinými slovy, aby se z každého spáleného litru paliva podařilo uvolnit co nejvíce možné energie. Díky turbodmychadlům mohou motory dosahovat vyššího výkonu a zároveň pracovat účinněji.

Motor o objemu 1 litr vybavený turbodmychadlem tak může dosahovat stejného výkonu jako motor o objemu 1,6 litru bez turbodmychadla.

Princip fungování turbodmychadla

Základní princip turbodmychadla je poměrně jednoduchý. Jedná se o malé zařízení, které svým tvarem připomíná dvě šnečí ulity přilepené stranami k sobě. V ulitách jsou dvě turbíny napevno spojené hřídelí.  

První turbína (tzv. výfuková) je poháněná výfukovými plyny. Právě ty celé zařízení pohání a skrze turbínu roztáčí hřídel a následně i druhou (tzv. kompresorovou) turbínu. Její otáčení pak zvyšuje tlak nasávaného vzduchu do motoru. Tím se do válce vhání větší objem vzduchu a spalování je díky tomu efektivnější.

Jak-funguje-turbo

Turbodmychadlo tak dokáže zužitkovat energii výfukových plynů, které by za normálních okolností prolétly bez užitku výfukem, a využít ji k efektivnějšímu spalování.

Jak se turbo projevuje při jízdě?

Především u starších motorů (např. 1.9 TDI z koncernu Volkswagen) byl efekt turbodmychadla velmi znatelný, neboť turbo zabralo až při dosažení určitých otáček a řidiče tak mohl překvapit náhlý kopanec zvýšeného výkonu (který navíc většinou velmi rychle pominul).

Moderní turbomotory jsou již odladěné tak, že řidič změnu výkonu spojenou s prací turbodmychadla téměř nepozná. Některé motory dokonce používají dvě turba – jedno malé pro nízké otáčky a jedno větší pro vysoké otáčky. Při správném nastavení celé soustavy pak může mít takový motor krásně plynulou křivku výkonu podobnou atmosférickým motorům.

Životnost a údržba turbodmychadla

Ačkoliv je turbodmychadlo extrémně namáhanou součástkou, může při správné údržbě bez problémů sloužit stovky tisíc kilometrů. Jelikož se turbodmychadlo běžně roztáčí rychlostí přes 200 000 otáček, vyžaduje však neustálé a dostatečně kvalitní mazání a chlazení.

Základem pro dlouhý život turbodmychadla jsou tak pravidelné výměny motorového oleje (ideálně každých 15 000 km nebo jednou ročně). Pokud byste olej v motoru neměnili, ztratil by časem své mazací schopnosti a turbodmychadlo by se mohlo zadřít. Neméně důležité je i dochlazování motoru po jízdě. Po rychlejší jízdě třeba na dálnici je dobré nechat automobil ještě pár minut nastartovaný, turbodmychadlo se cirkulací oleje dochladí a nehrozí jeho přepálení uvnitř součástky.

Jak poznat vadné turbo

Jak poznám, že je potřeba turbo vyměnit? Dosluhující turbodmychadlo o sobě dá zpravidla vědět zvýšenou hlučností - při jízdě uslyšíte velmi znatelné syčení. Závadu turba může také značit modrý nebo černý kouř z výfuku. U moderních aut z diagnostikou vás může na závadu turba upozornit kontrolka motoru (tzv. pečené kuře). 

Pokud turbo odejde úplně, velmi výrazně se sníží výkon motoru a určitě nedoporučujeme pokračovat s takovou závadou v jízdě. Ceny nových turbodmychadel začínají na cca 14 000 Kč v závislosti na výrobci a typu motoru. Lze zakoupit i repasované turbo, očekávejte ale o něco nižší životnost. 

Výhody a nevýhody turbodmychadla

Puristé a fanoušci sportovní jízdy vždy raději sáhnou po autě s atmosférickým motorem. Běžným řidičům však turbodmychadla přináší většinou pouze samé výhody.

Výhody

✅ Vyšší výkon a točivý moment motoru

✅ Vyšší efektivita spalování

✅ Nižší spotřeba paliva než u srovnatelně výkonného atmosférického motoru

✅ Zpravidla využitelnější výkonová křivka pro běžnou jízdu (výkon je dostupný v nízkých a středních otáčkách)

Nevýhody

❌ Vyšší náchylnost na kvalitu motorového oleje

❌ Náročnější údržba a servis

❌ Delší reakce motoru na pohyb plynového pedálu

❌ Pro mnohé méně zajímavý projev motoru

Turbodmychadlo vs kompresor

O trochu méně častý způsob přeplňování motorů je tzv. kompresor. Princip jeho fungování je velmi podobný jako u turbodmychadla s tím rozdílem, že není poháněn výfukovými plyny ale skrze řemen přímo otáčkami motoru. Nástup plnícího tlaku (a tím i výkonu) tedy stoupá lineárně společně s otáčkami motoru. Motor s kompresorem tak řidiči nabízí okamžité reakce na pohyb plynového pedálu a jízda s ním bývá zábavnější než s turbem.

Motory dopované kompresorem však bývají o něco hladovější, a tak se s nimi v moderních autech bohužel setkáváme stále méně často.

Slovenská verze článku: Turbodúchadlo - Na čo slúži a ako sa o neho starať?