Ač první vozidlo s benzínovým motorem připomíná spíše kočár než dnešní automobily, řadu jeho konstrukčních prvků se v autech využívá dodnes (elektrické zapalování, vodní chlazení). Vůz nesl jméno Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 a stál za ním německý konstruktér Karl Benz (spoluzakladatel automobilky Mercedes-Benz).

Zážehové motory v současné době pohání nejen osobní automobily, ale také motocykly, čtyřkolky, pracovní stroje, lodě a mnohé další. Jako palivo se pro zážehové motory nejčastěji využívá benzín, v menší míře stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný ropný plyn (LPG).

Pro zážehové motory se pouívají nejrůznější obchodní názvy jako "TSI", "MPI", "FSI", "PureTech", "EcoBoost", "GDI" nebo "VTi".

Princip zážehového čtyřdobého motoru

Zážehový motor je druh pístového spalovacího motoru s vnitřním spalováním. V osobních vozidlech se využívají čtyřdobé motory s různým počtem válců i jejich uspořádáním. Setkat se lze s řadovým dvouválcem (Fiat 500 0,9 TwinAir) i šestnáctiválcem ve tvaru písmene W (Bugatti Divo). 

1. Sání

Do spalovacího prostoru (válce) je přes otevřený sací ventil nasána směs vzduchu a paliva (při přímém vstřikování je nasáván pouze vzduch a benzin je vstříknut tryskou v hlavě válce). Při dosažení dolní úvrati pístu se sací ventil uzavře. 

2. Stlačení (komprese)

Pohybem pístu směrem vzhůru dochází ke stlačení nasáté směsi vzduchu a paliva. Sací i výfukový ventil je zavřený. Stlačením směsi dochází ke zvýšení jejího tlaku i teploty.

3. Spalování (expanze)

Oba ventily zůstávají uzavřené. Směs paliva a vzduchu je zapálena elektrickou jiskrou a rychle hoří. Ve válci se vlivem hoření prudce zvýší teplota i tlak. Expandující plyny konají práci a tlačí píst směrem dolů.

4. Výfuk

Píst se pohybuje směrem ke své horní úvrati. Výfukový ventil se otevírá a spaliny jsou z válce vytlačovány pryč do výfukového potrubí.

Zážehový motor vs. vznětový motor

Benzinové a naftové motory se liší nejen používaným palivem, ale také principem fungování. V benzinovém motoru může být v sací fázi přiváděn vzduch již smíchaný s palivem, zatímco u naftového motoru je palivo vstřikováno přímo do válce. 

Naftový motor také nepotřebuje zapalovací svíčky - nafta se vzduchem se vznítí prudkým zvýšením teploty a tlaku. 

Zážehové motory jsou oproti dieselovým většinou levnější na výrobu, lehčí a tišší. Vznětové motory mívají na druhou stranu nižší spotřebu paliva a vyšší točivý moment v nízkých otáčkách.

Pro koho je benzínový motor vhodný?

Většina modelů nových i ojetých automobilů je nabízena s benzinovými i naftovými motory. Kdy sáhnout právě po benzinu? 

  1. Jezdíte krátké trasy - benzínové motory se rychle zahřívají na svou ideální provozní teplotu. Při krátkých trasách tedy narozdíl od dieselu příliš netrpí. I benzinové auto je ale potřeba čas od času vytáhnout na delší vyjížďku. 
  2. Máte rádi pohodlí - benzínové motory jsou výrazně kultivovanější a tišší než naftové. Rozdíl je nejvýraznější při studených startech.
  3. Za volantem hledáte emoce - s dieselovým motorem si příliš zábavy neužijete. Neoslní vás ani svým zvukem, ani malý rozsahem využitelných otáček. Za to benzinový motor má hezký zvuk, nechá se vytočit a i v levném malém autě si můžete připadat jako závodník.

Údržba a servis zážehového motoru

Obecně lze říci, že jsou benzínové motory na údržbu jednodušší než ty dieselové. Tento rozdíl se však u moderních automobilů pomalu stírá - především kvůli snaze o snižování emisí. 

Nejspolehlivější jsou benzinové motory s nepřímým vstřikováním paliva. U nich je většinou potřeba hlídat pouze stav rozvodového řemenu/řetězu a pravidelně měnit motorový olej. 

U motorů s přímým vstřikováním paliva může docházet k tzv. karbonizaci - usazování sazí na ventilech motoru. Ke karbonizaci dochází především na krátkých trasách, kdy se motor nestačí ohřát. Potrápit vás také mohou vstřikovače paliva, jejichž výměna je poměrně nákladná kvůli drahým náhradním dílům. 

U ojetin kontrolujte historii!

Čím více kilometrů má automobil najeto, tím je riziko drahých oprav vyšší. Proto je při koupi ojetého benzinového vozu velmi důležité zkontrolovat, že nemá stočený tachometr. To lze naštěstí udělat jednoduše on-line na webu Cebia.com

Cebia provozuje největší databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě a kromě historie najetých kilometrů můžete u každého vozidla zkontrolovat: 

  • Předchozí poškození včetně fotografií
  • Servisní historii
  • Historii inzerce
  • Provoz jako TAXI
  • Odcizení vozidla
  • a mnoho dalšího.

Pro kontrolu historie vozidla stačí zadat VIN kód vozidla na webu Cebia.com.

Prověřit historii vozu >