Mnoho řidičů se jízdy po sněhu bojí a vyhýbají se jí jako čert kříže. O to víc však mohou být zaskočeni, když je sněhová vánice zastihne nepřipravené třeba na dálnici. V Česku je zkrátka dobré, aby si každý řidič sníh osahal a byl na něj připraven, přestože ne všichni bydlíme na horách. 

Jízda po sněhu je v mnoha věcech zcela odlišná než jízda na suchém asfaltu, je proto dobré dodržovat několik základních pravidel. 

1. Připravte sebe i auto

Pokud jste s vaším autem po sněhu ještě nejeli, zjistěte, jak je na něj připravené. Zkontrolujte, jak kvalitní a v jakém stavu jsou zimní pneumatiky. Mějte doplněnou zimní směs do ostřikovačů a zjistěte, jaké bezpečnostní systémy auto má. Systém ABS je dnes standard, ale ESP (elektronická stabilizace smyku) mnoho starších ojetin postrádá.

V autě mějte připravenou škrabku na okna, smetáček na sníh, tažné lano a ideálně malou lopatku. Pokud se chcete vybavit i zimními řetězy, zjistěte si, jaké (a jestli vůbec) si na auto můžete pořídit.

2. Dobrý výhled

Důkladně očistit auto od sněhu a ledu je v zimě úplný základ. Je to sice nepříjemné, ale bez dobrého výhledu ven je řidič nebezpečný sám sobě i všem ostatním. Očistěte všechna okna, světla, senzory a pokud to lze, tak i střechu vozu. Odfukujícím sněhem ze střechy totiž snižujete viditelnost řidičům za vámi. 

3. Bez rukavic

Před jízdou si sundejte rukavice a ideálně i zimní bundu s čepicí. Na sněhu se lze mnohem snadněji dostat do krizové situace, pro jejíž vyřešení je potřeba maximální cit v řízení. Rukavice vám mohou sklouznout po volantu, čepice spadnout do očí a tlustá bunda omezuje správnou funkci bezpečnostních pásů, když by došlo na nejhorší. 

4. Zjistěte, po jakém povrchu jedete

Sníh na silnici může mít mnoho podob a různou trakci. Auto se samozřejmě bude chovat vždy trochu jinak a proto je důležité styl jízdy neustále přizpůsobovat stavu vozovky. Před jízdou se podívejte na silnici, projděte se po ní, sklouzněte se. Grip vašich nohou vám hodně napoví o gripu pneumatik.

Při jízdě pak zkuste (na rovině, s rovně natočenými koly a bez jiných aut okolo!) prudčeji zabrzdit a sledujte, jak se auto chová. Nezapomeňte, že povrch může být o pár kilometrů dál úplně jiný.

5. Dodržujte větší rozestupy

Na sněhu se držte za auty před vámi minimálně dvakrát dál než na suchu, ať máte dostatek času pro brždění a manévrování. Snažte se co nejvíce předvídat a v hlavě si představujte, co všechno se může stát. Mám kam uhnout, když auto v protisměru dostane smyk? Stihnu zabrzdit, když to řidič přede mnou zašlápne? 

6. Jeďte co nejplynuleji 

Pokud zrovna nechcete jezdit dveřma napřed, vyvarujte se prudkým pohybům volantem a brždění. Jsou to totiž nejjednodušší způsoby, jak auto uvést do smyku. Také při zrychlování přidávejte plyn pozvolna, zejména v zatáčkách vás auto může při nechtěném protočení kol přestat poslouchat a poslat do protisměru nebo pangejtu. 

7. Udržujte auto v pohybu

Zvláště v prudkých kopcích se snažte vyvarovat zablokování kol. Pokud se totiž autu otáčí kola a pohybuje se alespoň minimální rychlostí, tak jde pořád ovládat. Když se však kola zastaví, auto se může začít nekontrolovatelně sunout z kopce dolů. Stejné platí i při jízdě do kopce, kdy navíc hrozí, že se vůz po zastavení nedokáže znovu rozjet. 

8. Nemůžu se rozjet. Co teď?

Když s autem zapadnete, nebo se prostě nemůžete vyhrabat z parkovacího místa, tak především zachovejte klid a snažte se vyhnout zbytečnému protáčení kol. Mnohdy stačí auto z místa takzvaně rozhoupat jemným popojížděním vpřed a vzad. Když to nepomůže, odházejte co nejvíce sněhu, který vadí kolům v pohybu a máte-li po ruce písek nebo popel, podsypejte je.

Nejlepší je však na hory jezdit s partou kamarádů, kteří vás z místa roztlačí.