Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?

1. S výběrem auta spěchají

Může se stát, že auto potřebujete poměrně rychle. V tomto případě však často platí známé přísloví z jedné české pohádky: „Spěchej pomalu“. Nechcete přece, aby se z koupě auta pro vás stal v následujících letech horor. Koupi auta věnujte optimálně aspoň dva týdny. Nejprve si vyhlédněte několik požadovaných vozů, zkontrolujte si jejich historii, běžte se na ně podívat a vyzkoušejte si je a pak se v klidu rozhodněte, který z vozů nejlépe naplňuje vaše představy a požadavky.

2. Příliš se řídí emoce

mi Emoce jsou pro nás přirozené, ale při výběru ojetého auta se vyplatí naslouchat více rozumu. Sedět ve vysněném autě, osahat si řízení a představovat si, jak se s ním vydáte třeba k moři, není nic špatného, ale při rozhodování o koupi vždy dejte na to, v jakém stavu vozidlo je, co má za sebou a zda je to rozumná koupě. Vždy se totiž najde jiné, z kterého budete mít také radost, a to nejen při koupi, ale díky jeho spolehlivosti třeba po celou dobu jeho provozu. Pamatujte, že „v rozumu je síla“.

3. Lpí na vysněném autě

Každý, kdo si kupuje ojeté auto, má určitou představu o tom, jak má vypadat. A samozřejmě nejde jen o značku, model či barvu. Důležitou roli pro české kupující hraje stáří vozu, a především počet najetých kilometrů. Lidé nezřídka požadují co nejmenší kilometrový nájezd, ale zároveň co nejnižší kupní cenu. Slyšeli jste někdy přísloví, že „Nechci slevu zadarmo“? Vzpomeňte si na něj pokaždé, když na takové auto narazíte. Realita najetých kilometrů totiž bývá úplně jiná. A často lze u těchto aut odkrýt i další nešvary.

4. Důvěřují prodejci

A když jsme u přísloví, přidejme hned další: „Důvěřuj, ale prověřuj“. Řada kupujících slepě věří prodejci a nechá si od něj namluvit téměř cokoli. Prodejci, kteří se snaží podvést zákazníka, jsou často zdatní manipulátoři a mají zkušenosti s tím, co kupujícímu říci a jak ho přesvědčit. Navíc důvěru v kupujících častěji vzbuzují individuální prodejci a fyzické osoby, často se jedná i o známé či známé známých. V případě větších autobazarů jsou lidé opatrnější. Je to paradox, protože větší riziko podvodu číhá na kupující právě u menších prodejců a individuálních dovozců. A pamatujte, že známý známého není přímo váš známý a na informace od něj se také nespoléhejte. Samozřejmě ne každý je podvodník, přesto si raději vždy historii auta sami prověřte, případně si nechte zkontrolovat i jeho aktuální technický stav.

5. Přeceňují vlastní úsudek

Někdy nejde vysloveně o slepou důvěru k tomu, co říká prodejce, ale o přecenění vlastního úsudku. Řada kupujících je přesvědčena, že by prodělanou havárii či špatný technický stav vozidla poznala. Vždyť přece na vyšší kilometrový nájezd by ukazovalo větší opotřebení interiéru, pedálů či třeba řadicí páky, což ale ve skutečnosti není pravda. Ve finále takový kupující doplatí na vlastní ego, aneb „Pýcha předchází pád“. Přitom není nic špatného si přiznat, že ne všechny nešvary dokážu spolehlivě odhalit sám. Vždy je lepší se přesvědčit zejména tím, že si zkontrolujete historii auta, díky čemuž se můžete u případných havárií dozvědět i přesný rozsah škody, její vyčíslení či díky fotografiím také to, jak vozidlo vypadalo po samotné nehodě. Navíc si můžete zkontrolovat i jeho průběžný kilometrový nájezd a zejména to, zda má vůbec transparentní historii.

6. Nepožadují VIN kód

Znát VIN vozidla dříve, než prostřednictvím kupní smlouvy by mělo být samozřejmostí. Jedná se o identifikační číslo daného konkrétního vozidla. Vždy byste si měli zkontrolovat, že to, které je na autě, mu skutečně patří, je originální a auto nebylo nelegálně předělané. Pomocí VIN kódu si můžete jednoduše a rychle zkontrolovat také historii vozidla, tedy najeté kilometry, havárie, původ vozidla, servisní historii, odcizení a řadu dalších důležitých informací. Přesto spousty kupujících VIN vůbec nepožadují, nebo v případě, že jim ho prodejce odmítne sdělit, na něj nenaléhají a vozidlo si i tak koupí. Bez prověření vozidla pomocí VIN kódu však kupujete „zajíce v pytli“.

7. Trvají na co nejnižší ceně

Protože nemáte peněz nazbyt, pamatujte si, že v případě koupě auta velice často platí, že „nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci“. Neznamená to, že za auto musíte vydat majlant, ale rozumně posoudit reálnou cenu vozu, který požadujete. Pokud jste našli auto, jehož běžná cena je například 180 000 korun, ale vy jste natrefili na kousek za 140 000 korun, raději mu nevěnujte pozornost, nebo si ho přinejmenším prověřte, ačkoli je velmi pravděpodobné, že vám k němu prodejce nebude chtít sdělit VIN kód, abyste si ho prověřit nemohli. Pokud nemáte oněch 180 000 korun na vámi vysněné auto, zamyslete se, na kterém parametru můžete ubrat, abyste se do ceny vešli. Například vyšší stáří, menší objem motoru, případně úplně jiný model či i značka auta. Jakkoli těžké to pro vás může být, představte si, že si koupíte auto třeba za 350 000 Kč, které však bude mít stočený tachometr o 100 000 km, a ještě k tomu zatajenou, a navíc špatně opravenou havárii. V takovém případě byste zaplatili prodávajícímu třeba luxusní dvoutýdenní dovolenou v pětihvězdičkovém hotelu někde v exotice u moře. Neleželi byste na té pláži za své peníze raději vy?

Před nákupem ojetého auta je tedy nezbytností prověřit si jeho historii. Jde to jednoduše, rychle a online na Cebia.com. Po zadání VIN kódu se během pár minut můžete dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované či poškozené a k jak vysoké škodě došlo, můžete vidět fotografie vozu po nehodě, dozvědět se skutečnou zemi původu a rok výroby, datum první registrace nejen v Česku, ale i v zahraničí, zda není auto odcizené či zatížené financováním, zda nejezdilo jako taxi a řadu dalších důležitých informací. V databázi Cebia jsou informace o vozidlech nejen z Česka, ale i ze zahraničí.

Pamatujte také, že ideální je vyhlédnout si a prověřit několik vozidel, čímž snížíte pravděpodobnost, že se příliš upnete na špatné. Kupte si z nich takové, u něhož je jeho historie nejvíce zdokumentovaná, i když dané vozidlo není z daného výběru třeba to nejlevnější. Pamatujte, že v budoucnu se vám to „vrátí“.

Bára Minksová
ředitelka marketingu a komunikace
tel.: 720 964 770