Dovozy ze zahraničí nabraly ve třetím letošním kvartálu na síle. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 %. Z toho 53 333 aut se do Česka dovezlo jen ve třetím kvartálu. Větší příliv aut ze zahraničí odstartoval už v květnu, tedy nedlouho po otevření prodejních míst. V červnu a v srpnu se k nám dostalo dokonce nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií koronaviru, se k nám letos dovezlo o 894 vozů více.

Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších 15 let však zůstává stabilní na 21 %. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně rovněž pokleslo, a to z 9,5 na 9,1 roku. Kromě sníženého stáří čerstvě dovezených aut na to mělo vliv především nižší stáří vozů se zahraničním původem dovezených v minulých letech, které se letos přeprodávaly (loni 11,5 let, letos 10,9 roku). Průměrné stáří ojetých aut s českým původem se naopak nepatrně zvýšilo z 7,1 na 7,2 roku.

Podíl aut s českým původem oproti loňskému roku klesl a netvořil už ani polovinu nabídky (z 51 % na 48,5 %). Naopak strmý nárůst zaznamenal podíl aut prodávaných s německým původem. Zatímco loni tvořily takové vozy 21,4 % nabídky a v prvním letošním kvartálu dokonce jen 19 %, v prvních třech kvartálech letos nakonec vykázaly tržní podíl ve výši 25,2 %. U každého čtvrtého prodávaného auta tak prodejci deklarovali německý původ.

Příliv aut z Německa souvisí samozřejmě s narůstajícím počtem dovážených aut. Na druhou stranu to může do určité míry souviset také s tím, že čeští zákazníci auta s německým původem vyhledávají a někteří prodejci toho zneužívají a falšují u vozů původ. Dlouhodobě má falešný původ uvedený pětina dovezených aut (opakovaná analýza desítek tisíc dovezených aut), nejčastěji se jedná právě o německý. Ačkoli není k dispozici aktuální statistika falešných původů ke třetímu letošnímu kvartálu, kupující by měli být více obezřetní. Skutečný původ vozu nelze zjistit ani z velkého technického průkazu, jedinou možností je prověření historie vozu. Německý původ totiž automaticky zvyšuje cenu vozu a urychluje jeho prodej.

Co se týče průměrné ceny za prodávané ojeté vozy, ta letos stoupla meziročně o 9,4 % z 228 600 Kč na 250 000 Kč. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 Kč, oproti průměrné ceně za první pololetí jde o navýšení o 5 000 Kč. Auta tedy stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Přesto se ale nedá čekat, že by se cena již udržela. Na trhu je totiž výrazný nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí oproti předchozím letům až pětina vozů.

Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, po které si lidi nechávají stávající ojeté auto, nebo prodlužují operativní leasingy. K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí.

Zatímco v květnu a první polovině června měli prodejci na autech vysoké marže, od poloviny června se začala situace měnit. Lidé začali požadovat vyšší výkupní ceny a nyní už marže prodejců dosahují v průměru dlouhodobě běžných 5–7 %. Možnost získat od prodejce slevu je nyní prakticky nulová.

Letos navíc došlo k zajímavé situaci. Kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o 20 000 Kč dráž než loni pětiletou. Koupi ojetého vozu v loňském roce lze díky rostoucím cenám považovat za investici.

Ojetá auta v autobazarech mizela letos – s nadsázkou řečeno – doslova před očima. Ve třetím kvartálu letošního roku došlo k výraznému zrychlení prodejů a kdo si vyhlédl auto, neměl příliš času na váhání a otálení s koupí. V prvním pololetí se auta prodávala v průměru za 96 dní, číslo ale navyšovaly téměř čtyři měsíce, po které byla prodejní místa zavřená. Loni se auta v prvních třech kvartálech prodávala v průměru za 98 dní, letos klesl průměrný počet dní, během nichž se auto „ohřálo“ u prodejce, na pouhých 73 dní a je nutné dodat, že se i do tohoto čísla započítávají dlouhé prodejní lhůty během prvních čtyř měsíců, kdy byla prodejní místa zavřená.

Ve třetím kvartálu klesly v nabídkách prodejců vozy po prvním majiteli. Zatímco loni se v prvních třech kvartálech prodávalo 53 % po prvním majiteli, letos klesl za stejné období jejich podíl na 46 %. Ještě v prvním letošním pololetí byl přitom jejich podíl 52,2 %. Naopak mírně se navýšil podíl aut s naftovým motorem, které dlouhodobě tvoří většinu nabídky a letos dosáhl 55,6 %. Z hlediska barvy se nejvíce prodávaly vozy bílé (20 %), které si po několika letech obnovily prvenství, což může souviset s tím, že se na trh dostávají auta vyrobená v posledních letech, kdy bílá barva novým autům vévodila. Dnes je u nových aut největší zájem opět o šedou barvu, která mj. kralovala ojetým autům v posledních letech.

Změna letos nastala také u deseti nejprodávanějších modelů ojetých osobních aut. Jejich podíl se meziročně snížil o 4,3 procentního bodu na 34,3 % trhu. Došlo k dalšímu poklesu zastoupení vozu Ford Mondeo, což ho vyřadilo ze statistiky deseti neprodávanějších ojetých aut a byl nahrazen vozem Hyundai i30. Letos se také meziročně významně snížil podíl nejprodávanějších modelů značky Volkswagen. Klesl o čtvrtinu a dosáhl jen 6,8 %. Podíl vozů Škoda zůstává stabilní na 24,3 %. Z hlediska tržního podílu se dařilo vozům BMW řady 3, které se dostaly z desáté na šestou pozici.

Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.

V případě dotazů se na mne neváhejte obrátit.

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz