První kvartál letošního roku byl ve znamení pokračujícího růstu počtu dovážených ojetých vozidel. „Pozitivní je postupný pokles dynamiky tohoto růstu. Zatímco v prvním čtvrtletí 2015 se jednalo o skokový nárůst 24 procent, v roce 2016 už byl růst jen o 8 procent a letos ve stejném období objem dovozů rostl o 4 procenta. Nelze samozřejmě tvrdit, že všechny dovážené ojeté vozy jsou špatné, ale podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) je nadpoloviční většina těchto vozů starší 10 let, což způsobuje další stárnutí českého vozového parku se všemi dopady na ekologii a bezpečnost silničního provozu. Dovážené ojetiny jsou rovněž více rizikové z pohledu zákazníků, protože k nim většinou není doložená jejich historie, což v důsledku umožňuje jejich masivní stáčení,“ komentuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Průměrný počet ujetých kilometrů udávaný při prodeji byl ve sledovaném období 164 tisíc kilometrů. Vzhledem k průměrnému stáři prodaných vozidel, které letos přesáhlo 10 let, by měl reálný počet najetých kilometrů přesáhnout 200 tisíc kilometrů. Prodejci udávali u 86 procent letos prodaných ojetin stav perfektní nebo velmi dobrý, což lze chápat spíše jako údaj, jehož cílem je zvýšit šance prodeje. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v období ledna až března byla 189 200 korun. Nejoblíbenější barvou byla s 20 procenty bílá. Pravděpodobně vlivem letošní tvrdší zimy došlo k prodloužení doby prodeje z loňských 60 dní na 68 dní. Z pohledu prodávaných značek převažuje zájem o vozy Škoda.

O 44 procent vzrostl počet vozidel inzerovaných na inzertním portálu Sauto.cz s certifikátem Cebia REPORT, z loňských 5 000 vozů na aktuálních 7 200 vozů s tímto certifikátem.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v Cebia SUMMARY 1/2017.pdf (363 kB)