„Ceny ojetých aut narazily na strop a přestaly růst, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté auto. Samozřejmě ale také přestaly růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která trh ojetých vozidel dlouhodobě monitoruje. Dodává, že meziroční nárůsty cen ve výši 10 a více procent se v letošním roce již neočekávají, stejně tak se ale neočekává další zlevnění. Podle Pajera budou ceny za ojetá auta v příštích měsících nejspíš stagnovat.

V letošním roce se na trh prodávaných ojetých aut opět vrací ve větší míře česká auta. Po letech poklesu se jejich podíl navýšil, v meziročním srovnání z loňských 42,18 % na letošních 49,56 %, tedy o 7,38 procentních bodů. Klesl naopak podíl aut s deklarovaným německým původem, který loni vykázal 21,84 % a letos „jen“ 19,29 %. Důvodem je výrazný pokles počtu dovezených ojetých aut ze zahraničí, který zapříčinil pokles počtu aut prakticky ze všech (z hlediska dovozů) významnějších zemí.

Celkově se letos v prvním pololetí registrovalo v České republice 81 369 dovezených osobních ojetých aut, což je o 7 938 aut méně než ve stejném období loňského roku. Jde tedy o pokles o 8,9 %. Meziročně méně aut se zatím dovezlo ve všech uplynulých šesti měsících letošního roku.

Průměrné stáří dovezených aut vykázalo letos zatím 10,8 roku, což je více než loni (10,6 roku). Podíl vozidel starších 10 let činil v prvním pololetí 49,41 %, což je sice meziročně méně o 2,15 procentního bodu, bohužel však narostl podíl aut starších 15 let, a to z 22,81 % na 23,47 %.

Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ činilo letos 9,1 roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně. Za sníženým průměrným stářím prodávaných aut však stojí české ojetiny, které omladily o více než rok (o 1,1 roku a vykázaly průměrné stáří 7,2 roku), protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů a trh se začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.

Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 61 dní na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mj. i mírné snižování prodejních cen. Průměrná doba prodeje ojetiny s Cebia REPORTem činila letos 53 dní, Cebia REPORT tak zkracoval dobu prodeje průměrně o 10 dní.

Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů činila letos 147 000 km, meziročně o 2 000 km méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by průměrný nájezd mohl klesnout více. Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje nad zvyšujícím se podílem aut s vyšším stářím.

Nejprodávanějšími modely byly opět vozy Škoda Octavia, jejichž podíl činil 9,81 % nabídky. Vozy Škoda se umístily i na druhé a třetí příčce (Fabia, Superb) a dohromady tvořila všechna ojetá auta této značky z TOP 10 nejprodávanějších aut 21,23 % trhu. Vozy Volkswagen z TOP 10 zaujaly 6,95 % trhu a podíl všech deseti neprodávanějších aut dosáhl 32,27 %.

Kromě vozů koncernu Volkswagen se do TOP 10 opět probojovaly i vozy automobilek Ford (Focus), BMW (řada 3) a Hyundai (i30). Model Ford Mondeo, který býval mezi deseti nejprodávanějšími modely pravidelně zařazen, se loni umístil na 11. příčce a letos se posunul na 12. příčku poté, co ho sesadily vozy Kia Cee´d.

Mezi ojetými auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem (49,57 %), ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,41 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořily necelé procento nabídky (0,88 %).

Z hlediska barvy narostl meziročně podíl šedých a bílých aut na trhu. Prvenství si nadále udržely vozy šedé (21,5 %), respektive šedé a stříbrné (8 %), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé místo bylo zastoupené barvou černou (18,3 %) a třetímu vládla barva bílá (19,1 %).

Podíl vozidel, která neměla platnou STK, meziročně vrostl z 19,7 % na 22,2 %. Podíl prodávaných ojetých aut, u nichž prodejci uváděli, že jsou po prvním majiteli, meziročně klesl ze 48 % na 45,4 %. Ve stejném období roku 2021 činil podíl aut po prvním majiteli více než polovinu nabídky, přesně 52,2 %. Jde tedy o dlouhodobější pokles.

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,24 % a meziročně se mění jen o setiny procentního bodu. Reálný podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,76 % nabídky. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií patří dlouhodobě mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz