Technická kontrola

Technická kontrola (neboli STK) je kontrola motorového vozidla podléhající podmínkám stanovené zákonem. Kontroly provádí stanice technické kontroly (STK), které kromě technických prohlídek silnčních vozidel zpravidla nabízejí i další služby jako měření emisí, ověřování tachografů, evidenční kontroly apod. 

Technickou kontrolu musí pravidelně abslovovat všechna silniční vozidla registrovaná v České republice a ta, která jsou opatřena registrační značkou. Jedinou výjimkou jsou vozidla kategorie R.

Technických kontrol je několik druhů, běžný motorista se však nejčastěji setká s pravidelnou technickou prohlídkou a evidenční kontrolou (vše o evidenční kontrole naleznete zde).

Typy technických kontrol

  • Pravidelná technická prohlídka
  • Opakovaná technická prohlídka
  • Evidenční kontrola
  • Technická prohlídka na žádost zákazníka
  • Technická prohlídka před registrací vozidla
  • Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla
  • Technická prohlídka ADR

Kolik stojí pravidelná technická prohlídka?

Cenu technické kontroly si určuje každá STK podle sebe. Nejčastěji se cena pohybuje od 1 500 do 2 000 Kč.

Jak STK probíhá a kdy na ni musíte 

Pravidelná technická kontrola se u běžně provozovaných osobních automobilů provádí každé 2 roky. U nových vozidel je první technická vyžadována až po prvních 4 letech provozu následně každé 2 roky. Dobu platnosti STK lze najít ve velkém technickém průkazu či na červené nálepce na zadní registrační značce. Přehled všech druhů STK a délku jejich platnosti naleznete zde.

Pokud víte, že je vůz v dobrém technickém stavu, nemusíte se technické kontroly bát. Pokud je však vozidlo starší, nebo má nějaké vady, zvažte provedení technické kontroly automechanikem. Většina autoservisů tuto službu nabízí. Automechanik nejprve vozidlo zkontroluje a případně opraví závady, které by bránily úspěšnému absolvování technické kontroly. Navíc si ušetříte nervy a čas. Pokud se rozhodnete, že vše zvládnete sami, STK bude probíhat zhruba tímto způsobem: 

  1. Než vyrazíte, řádně auto zkontrolujte - funkčnost všech světel, funkčnost brzd, únik kapalin, nahuštění pneumatik a hloubku vzorku do 1,6 mm. Též je nutné odstranit staré dálniční známky ze skla a poklice z kol, pokud je jimi vůz vybaven. 
  2. Připravte si všechny dokumenty, které jsou popsány níže v článku. Zjistěte si také, kolik si daná STK za kontrolu účtuje a zda lze platit kartou či pouze hotově. Kontrolu můžete absolvovat na kterékoliv STK v České republice.
  3. Po příjezdu na STK vyhledejte recepci/kancelář, ve které se ohlásíte, předložíte potřené dokumenty a uhradíte kontrolu. Obsluha STK vás poté nasměruje k dílně, kde mechanik provede měření emisi a kontrolu VIN
  4. Následuje samotná kontrola vozidla (obsah kontroly naleznete níže v článku), zpravidla se provádí v jiné dílně než měření emisí. Mechanik většinou provádí kontrolu bez vaší asistence, maximálně můžete být požádáni a zapnutí světel. 
  5. Po provedení kontroly vám bude vystaven protokol o technické prohlídce, ve kterém naleznete soupis případných závad ve třech kategoriích - lehké, vážné a nebezpečné. 
     
    • Lehké závady - nebrání bezpečnému provozu, technickou jste úspěšně absolvovali
    • Vážné závady - technickou dostávate pouze 30 dní, během kterého musíte závady opravit a znovu provést technickou kontrolu
    • Nebezpečné závady - s vozidlem nesmíte odjet, musíte zajistit jeho odtah, opravu a znovu jej přistavit (znovu pomocí odtahovky) zpět na STK. Dokud neprovedete novou kontrolu, vůz se nesmí pohybovat na pozemních komunikacích!

Co s sebou na STK 

Pokud jdete na opakovanou technickou prohlídku, nezapomeňte také na protokol o předchozí prohlídce, na jejímž základe je prováděna prohlídka opakovaná.

Co se kontroluje na STK

  • Identifikace vozidlaVIN kód, registrační značka a další identifikátory
  • Stav tachometru - jak zkontrolovat tachometr naleznete zde
  • Řízení - technický stav, geometrie, vůle
  • Brzdy - technický stav, účinnost, stejnosměrnost, brzdové vedení
  • Skla - technický stav, homologace, zatmavení
  • Světla - technický stav a homologace
  • Podvozek (včetně pneumatik a ráfků) - technický stav, vůle, homologace a schválení, úniky kapalin, koroze, funkce tlumičů
  • Karoserie - stav a koroze nosných částí, doplňky a úpravy, vůle, ostré a nebezpečné hrany, zástěrky a kryty
  • Motor  - homologace, výkon motoru, hlučnost a účinnost výfuku, únik kapalin, elektromagnetické odrušení
  • Funkčnost bezpečnostních pásů, airbagů a povinné výbavy

Za které závady se u STK nejčastěji vyhazuje

  • Přiliš ojeté pneumatiky, nebo pneumatiky s nesprávným rozměrem
  • Únik provozních kapalin (motorový olej, chladicí kapalina apod.)
  • Absence filtru pevných částic nebo katalyzátoru
  • Zatmavená skla bez schválení a homologace
  • Nefunkční světla (funkční musí být i osvětlení registrační značky)
  • Příliš hlučný výfuk
  • Neschválené úpravy (tuning)

Bez platné technické nikdy nejezděte!

Pokud zjistíte, že má váš vůz propadlou STK, určitě s ním nikam nejezděte. Přestože se to může zdát jako drobnost, hrozí vám za řízení takového vozidla vysoká pokuta, v krajním případě i zákaz řízení. V případě dopravní nehody vám navíc pojišťovna nemusí proplatit vzniklou škodu.