Katalyzátor výfukových plynů je zařízení snižující emise spalovacích motorů, které vznikají při spalování benzínu nebo nafty. Za pomoci chemických reakcí jsou nebezpečné látky měněny na vodu, oxid uhličitý, dusík a další méně škodlivé sloučeniny. 

Jak katalyzátor funguje

Katalyzátor je součástí výfukového systému, nachází se co nejblíže motoru, protože pro svou fungkci potřebuje teplotu minimálně 300° C. Moderní auta jsou vybavena ještě tzv. předkatalyzátorem umístěným přímo za výfukovými svody, který se rychleji ohřívá a čistí plyny v situacích, kdy není hlavní katalyzátor dostatečně ohřátý.

V katalyzátoru jsou keramické plástve potažené vzácnými kovy, které reagují s výfukovými plyny a chemickými procesy je rozkládají na méně škodlivé látky. 

Těsně za katalyzátorem se nachází lambda sonda. Toto elektronické čidlo odesílá informace o složení spalin řídící jednotce, která podle nich upravuje směs paliva a vzduchu. Tím jednotka zvyšuje efektivitu spalování a předchází poškození motoru i katalyzátoru. 

Živnotnost katalyzátoru

Životnost katalyzátoru u nového vozidla se odhaduje minimálně na 128 000 km. Závisí však také na stylu používání automobilu - časté studené starty a krátké trasy, kdy se katalyzátor dostatečně neohřívá, mohou jeho životnost snížit. 

Cena katalyzátorů se odvíjí od velikosti a výkonu motoru. U malých benzínových motorů stojí zhruba od 2 000 do 10 000 Kč, u velkých motorů pak mohou stát několik desítek tisíc korun. 

Jak poznat vadný katalyzátor

Mezi příznaky špatného katalyzátoru patří:

  • Zápach výfukových plynů připomínající zkažená vejce
  • Potíže při startování vozidla
  • Snížený výkon vozidla

Snížený výkon může mít na svědomí i vadná lambda sonda, v tu chvíli totiž řídící jednotka nemá informace o spalinách a může motor přepnout do tzv. nouzového režimu. 

Auto neroztlačujte! 

Startování při roztlačování je užitečná dovednost, kterou lze vyřešit mnoho problémů. U aut s katalyzátorem na to však musíte zapomenout - mohli byste jej nenávratně poškodit. Při roztlačování se do katalyzátoru může dostat nespálené palivo, které v něm po nastartování začne hořet a tím jej zničí. 

Stejný efekt může mít i dlouhé startování, kdy motor nechce naskočit. 

Pozor na ojetiny se stočeným tachometrem

Stav katalyzátoru se stejně jako u většiny dalších dílů odvíjí od stáří a najetých kilometrů vozidla. Proto je při nákupu ojetiny důležité vždy prověřit, že s tachometrem nikdo nemanipuloval. Podle stavu sedaček či volantu lze stočení odhalit jen steží, jistotou však je kontrola historie auta.

Tu lze jednoduše zkontrolovat on-line na webu www.zkontrolujsiauto.cz, kde kromě historických záznamů tachometru můžete zkontrolovat předchozí poškození auta, servisní historii a mnoho dalšího. 

Prověřit historii vozidla