Vzhledem k tomu, že se tuzemské ojetiny prodávají v průměru o čtyři roky mladší než ty dovezené, na trhu se vyskytovalo více aut v lepší výbavě, a to především s isofixem, vyhřívanými sedadly, parkovacími senzory či kamerami, bluetooth, start/stop systémem, bezklíčovým odemykáním či asistentem rozjezdu do kopce. Zároveň se také mírně zvýšila průměrná prodejní cena, oproti situaci na konci loňského roku o  5 600 Kč na 229 500 Kč. Tato cena však nezahrnuje slevy, ke kterým byli prodejci ochotni přistoupit v druhé polovině března, kdy kvůli koronavirovým opatřením mohli prodávat auta jen přes internet. O tom, že se auta poslední dva březnové týdny téměř přestala prodávat, svědčí i nárůst průměrné doby prodeje oproti konci loňského roku o 12 dní.

Zatímco průměrná cena za ojetinu se v prvním letošním kvartálu mírně navýšila, průměrný počet najetých kilometrů se od konce loňského roku naopak snížil o tři tisíce km na 154 tisíc km. Skutečný průměrný stav ujetých kilometrů prodávaných vozidel však bude vyšší, neboť třetina aut vykazuje manipulaci s tachometrem. Lze očekávat, že podíl aut se stočeným tachometrem se v následujících měsících kvůli propadu tržeb a zisku prodejců zvýší. V závislosti na situaci na trhu by se mohl postupně opět přiblížit až ke 40 %.

„V současné době je ještě možné koupit si ojeté auto za dobrou cenu. Očekává se ale, že se během následujících týdnů zájem opět zvýší a prodejci již nebudou tak ochotni vyjednávat o slevě. Navíc se sníží i množství prodávaných ojetých aut a kupující tak budou mít méně z čeho vybírat,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetin.

To, že jsou prodejci ojetými auty nyní dobře zásobeni, potvrzuje i Pavel Kašpar za největší certifikovaný program Škoda Plus: „Propad v dovozech aut během koronavirové pandemie přinesl pokles v nabídce ojetin na českém trhu. Program Škoda Plus nabízející zánovní a prověřená ojetá auta však disponuje nejširší nabídkou od svého spuštění, dosahující bezmála 10 000 vozů s prověřeným původem a po prohlídce v autorizovaném servise.“ Během prvního letošního kvartálu přitom zaznamenali ve Škoda Plus zvýšený zájem zejména o vozy ve stáří do 18 měsíců od registrace. Právě těchto aut byl ještě před rokem na trhu poměrně dostatek, zhruba od poloviny loňského roku jich ubylo, přičemž zájem o ně přetrvává. Na prodej vozů přes internet byl prý největší certifikovaný program připraven. Již na začátku února dokonce začal s výkupem vozů přes internetový formulář.

Co se týče motorizace prodávaných ojetých aut, stále u nich převládá motor na naftu (54 %) a podle statistických údajů z posledních několika kvartálů je zřejmé, že se situace kolem dieselů již stabilizovala a zájem o ně dál neklesá.

Nejprodávanějšími ojetými modely vozů byly letos opět Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici se tradičně umístil Volkswagen Passat. Deset nejprodávanějších modelů ojetých vozů meziročně posílilo svůj podíl o 6,3 procentního bodu na 39,9 %. Meziročně přitom došlo ke zvýšení podílu zejména vozů značek Škoda a Volkswagen. Zvýšení jejich podílu však nebylo dáno nižším počtem dovezených ojetých vozů ze zahraničí, ale pokračováním vývoje z druhé poloviny loňského roku. Vozy značky Škoda posílily meziročně o 4 procentní body na 25,1 %, což znamená, že čtyři nejprodávanější modely ojetých vozů značky Škoda si nárokovaly čtvrtinu trhu prodávaných ojetých aut.

Další podrobnosti a ukazatele trhu s ojetými vozidly jsou uvedeny v příloze: cebia_summary_1_2020.pdf (465 kB)

Barbora Minksová

manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz