Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon 4x2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.

Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.

Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.

Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala

Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím dlouhodobě trvající.

Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech. „Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

ANALÝZA VÝVOJE CEN ČTYŘLETÝCH OJETÝCH VOZŮ ZA ROK 2019:

Mini a malá vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %

  • Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %
  • Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %
  • TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero

Nižší střední a střední vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %

  • Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %
  • Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %
  • TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee´d

MPV vozidla - meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %

  • Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %
  • Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %
  • TOP 3 nejprodávanější vozy: VW Touran, VW Caddy, Citroen Berlingo

SUV a terénní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %

  • Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %
  • Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %
  • TOP 3 nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan

Vyšší střední a ostatní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %

  • Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %
  • Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%
  • TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes třída E, Audi A6

 

Pokud budete mít jakékoliv dotazy, neváhejte se na mne obrátit.

Barbora Minksová
manažerka marketingu a komunikace
mobil: +420 720 964 770 
e-mail: b.minksova@cebia.cz