Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebia zdražují všechna ojetá auta. Důvodem je mj. růst spotřeby obyvatelstva a vzrůstající prosperita firem, které stojí za zvyšující se poptávkou. Na trh se podle ní také dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava. Ceny za ojetá mini a malá vozidla se v posledních čtyřech kvartálech pohybovaly nad úrovní cen německého trhu, zatímco SUV a nižší střední a střední vozidla byla oproti německému trhu levnější.

Cebia provedla rovněž analýzu cen čtyřletých vozidel z hlediska paliva. Porovnala ceny dvou modelů, které patří mezi nejčastěji kupovaná – Škody Octavia a Volkswagenu Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzínovým motorem 1,4 TSI stále stoupá (meziroční nárůst o 14 %), u verze 1,6 TDI cena v posledním roce klesá (-8 %). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižší ceny aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě analyzovaná Škoda Octavia 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Mini a malá vozidla – nejvíce zdražila Škoda Fabia

V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia (44,88 %) následovaná modely Škoda CITIGO a Ford Fiesta. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 12,28 %. Nejvíce přitom vzrostla cena právě za Škoda Fabia, a to o 13,29 %. Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu, neboť tato vozidla jsou často pořizována jako druhé auto do rodiny. Na českém trhu je však v tomto segmentu nedostatek kvalitních ojetin, neboť s výjimkou Škody Fabia není zásobován kvalitními ojetinami z operativního leasingu. Ceny v tomto segmentu převyšovaly ceny na německém trhu. 

Nižší střední a střední vozidla – v porovnání relativně nízké ceny

Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici 30 %
(tj. 30,7 %) následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 3,71 %. Nejvíce vzrostla cena čtyřletého vozu Škoda Rapid meziročně o 11,77 %. Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vyšší střední a ostatní vozidla – nejvíce zdražil Mercedes třídy E

Největší podíl měla v tomto segmentu Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o 7,33 % bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (10,6 %) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik, jako Škoda Superb.

MPV vozidla – Dacia Dokker zdražila o pětinu

Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin. Nejvíce vzrostla cena ojeté Dacia Dokker, a to o 20,94 %, která nabízí zajímavý poměr cena vs. užitná hodnota.

SUV a terénní vozidla – pohon 4x2 populárnější než 4x4

Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacia Duster a Volkswagen Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 11,66 %. Nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %). Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností tohoto segmentu. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4x2 je velmi silný na úkor pohonu 4x4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrhu či v terénu.

graf_analyza_ojetin

vyvoj_cen_ojetin

Metodika:

  • Analýza porovnává období 1. 4. 2016 až 31. 3. 2017 s obdobím 1. 4. 2017 až 31. 3. 2018, pro kalkulaci obvyklých cen byl použit systém CebiCat GT,
  • pro zařazení jednotlivých modelů vozidel do segmentů (tříd) byla použita metodika Svazu dovozců automobilů (SDA),
  • každý segment je reprezentován 3 nejprodávanějšími vozidly v daném segmentu v prvním čtvrtletí 2018 a podle jejich podílu v daném segmentu je analyzován celý segment,
  • ceny jednotlivých modelů jsou kalkulovány pro vozidla v nejčastěji inzerovaných verzích na českých inzertních portálech (karoserie, motorizace, převodovka, výbava),
  • pro kalkulaci je výchozí cenou vozidlo bez doplňkové výbavy, po slevě importéra (jsou zohledněny i dlouhodobé akční slevy),
  • ojeté vozy jsou kalkulovány jako 48 měsíců staré s ohledem na průměrný kilometrový nájezd v dané třídě,
  • zvolili jsme stáří 48 měsíců, což je výrazně méně, než je průměrné stáří v ČR prodávaných ojetin, protože je nejvíce relevantní pro importéry, pojišťovny a leasingové společnosti.