Stočené tachometry

Největší klasika mezi podvody s ojetými auty. Na internetu najdete kvanta diskusí, kde se různí automobiloví odborníci a nadšenci podivují nad tím, že dnes se při koupi auta ještě někdo dívá na stav tachometru, když přece nejdůležitější je fyzický stav vozu. Jenže – manipulace s tachometrem s cílem uvést kupujícího v omyl a získat tak neoprávněný finanční profit je stále v drtivé většině případů trestným činem podvodu. Jinak řečeno, pokud někdo stočí tachometr, pak díky tomu získá z prodeje auta více peněz, často i desítky tisíc korun!

Stočením km se také můžou rozhodit intervaly servisních prohlídek, což může mít za následek neplánovaný a drahý servis vozidla (zvláště v případě „potkaného“ motoru v důsledku neprovedené výměny rozvodů). Navíc odhalit při fyzické kontrole auta v místě jeho prodeje všechny problémy je často nemožné i pro odborníka, natož pro laika, který si jde koupit své vysněné auto.

Co tedy můžete udělat pro to, abyste pokud možno nekoupili „stočenku“?

  1. Zkuste se zaměřit na auta s českým původem – u těchto aut je většinou historie nájezdu km lépe dohledatelná a pokrývá průběžně celý provoz auta
  2. Zaměřte se na auta, u kterých bude jeho provoz co nejlépe zdokumentován – servisní knížka (pozor na falzifikáty), protokoly STK, servisní zakázky
  3. Sledujte opotřebení interiéru vozidla – ošoupaný volant a krytky pedálů nebo naopak zcela nový volant a nové krytky pedálů mohou naznačit, že najeté km neodpovídají stavu interiéru.
  4. Spočítejte si průměrný roční nájezd auta. Například u firemních vozidel nebývá nájezd pod 20.000 km ročně příliš častý. Stejně tak u velkých limuzín, které si lidé kupují spíše pro časté ježdění, než aby jim stálo v garáži.

A určitě nezapomeňte na kontrolu historie vozidla na Cebia.com.

Zatajené havárie

V dnešních inzerátech se téměř všechna vozidla nabízejí jako nehavarované nebo nemají stav vozidla vůbec uveden. Samozřejmě není možné, aby 99% všech aut nabízených v inzerci nebylo nikdy havarováno – prodejci v lepším případě o prodělané havárii a opravě buď sami neví, nebo v horším případě sami prodejci havárii vozidla zatajují. Tato skutečnost je přitom velmi nebezpečná, protože pokud kupující neví, že jeho auto bylo v historii havarované a především jakým způsobem bylo opravené, pak může být při případné další havárii v přímém ohrožení života!!!

Rada v tomto případě je jednoduchá – snažte se vozidlo prohlédnout velmi podrobně, ideálně v servisu na heveru, vezměte sebou na prohlídku známého, který autům dobře rozumí, využijte měřič tloušťky laku, ptejte se prodejce na všechny viditelné problémy na vozidle a jakmile budete cítit, že vám prodejce o autě není ochoten říci všechny informace, tak auto nekupujte.

Samozřejmě před nákupem doporučujeme prověřit historii vozidla na Cebia.com.

Především u mladších aut z dovozu lze předpokládat, že byla v zahraničí havarijně pojištěna, takže by systém Cebia měl mít o případné havárii informaci.

Prodej auta v exekuci

Velmi specifickým podvodem je prodej vozidla osobou, na kterou je nařízena exekuce. Taková osoba nesmí s vozem nijak nakládat, dokud exekuce neproběhne. Někteří lidé se však auto v takové situaci přesto snaží prodat. Nový majitelé pak bývají velmi překvapení, když jim na dveře zaklepe exekutor a vůz zabaví. Exekutor jej bohužel může zabavit i přes platnou kupní smlouvu a uhrazenou kupní cenu. 

Abyste takovému podvodu předešli, je důležité si prodávající prověřit a zkontrolovat, že na něj žádné exekuce vedené nejsou. Nejjednodušeji to provedete na webu exekuce.cebia.cz,kde lze prověřit fyzické i právnické osoby on-line.  

Falešné servisní knížky

Vyrobit falešnou servisní knížku k vozidlu není pro šikovného podvodníka až tak těžké. K vozidlu buď získá zcela novou servisní knížku nebo častěji se již existující serviska doplní o další servisní záznamy, které ovšem nikdy na vozidle nebyly provedeny. Často se také v inzerátech nabízí servisní knížka, u které ovšem poslední záznam je třeba 5 let starý – tady se sice nejedná vyloženě o podvod, ale uvádět takovou servisní knížku v inzerátu je od prodejce přinejmenším neseriózní.

Pokud je při nákupu auta k dispozici servisní knížka, pak se nejdříve podívejte, jak na sebe servisní záznamy navazují a případně zkontrolujte razítka servisů. Pokud razítka u některých záznamů chybí, pak jsou takové záznamy prakticky k ničemu, protože právě tyto záznamy mohou být falešné. Pokud jsou u záznamů razítka servisů, pak zkuste kontaktovat přímo daný servis – pokud se jedná o zahraniční servis, zkuste poslat email. Často vám servis na dotaz odpoví, jestli daný vůz byl u nich v minulosti servisován nebo ne.

Případně můžete využít také náš systém na Cebia.com a podívat se, zda jsou k dispozici záznamy ze servisu auta.

Omlazené auto z dovozu

Rok výroby se dnes již neuvádí v technickém průkazu a ceny vozidel se často v praxi nestanovují podle skutečného roku výroby, ale podle data 1. registrace. Proto se nejčastěji falšují data 1. registrace při dovozech ze zahraničí a vozidla se takzvaně omlazují. Skutečný rok výroby se pak od data 1. registrace, které udává prodejce, může lišit o jeden nebo i o dva roky, výjimkou ale nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Takový rozdíl má pak výrazný vliv na cenu vozidla.

Obrana proti tomuto způsobu je jednoduchá - skutečný rok výroby vozidla zjistíte na Cebia.com

Podezřele levné auto od cizince

Základem tohoto podvodu je lákavá nabídka ojetého auta na internetu - příležitost, která se vyskytne jednou za život. Cena auta v těchto podvodných inzerátech je výrazně podhodnocena oproti aktuálním cenám stejných modelů a to až o desítky procent. V inzerátu je uveden smyšlený příběh, který má získat důvěru potenciálního kupce – většinou jsou také v inzerátu fotky a VIN vozidla, které jsou sice z existujícího vozidla, ale převzaty z jiného inzerátu. Osoba prodávajícího je většinou doktor nebo inženýr pracující v zahraničí, který se nenadále musí z důvodu zaměstnání odstěhovat do jiné země – na prodej auta tedy velmi spěchá a proto je cena tak nízká. Celá komunikace se snaží vypadat důvěryhodně, ovšem na konci je žádána od kupujícího záloha na zprostředkování dovozu vozidla. Pokud kupující zálohu uhradí, pak je s komunikací konec a kupující již nikdy své peníze zpět nedostane.

U těchto případů je nutné zapojit především zdravý selský rozum a chtít po prodejci např. dokumentaci vozidla – technický průkaz, servisní knížku, atd., které samozřejmě nemá k dispozici.

Již proběhlé případy fiktivních inzerátů na auta mapuje server Sova.cz