První sériově vyráběné vozidlo vybavené automatickou převodovkou byl americký Oldsmobile již v roce 1948. Od té doby se automaty rozšířily do celého světa a u mnohých modelů zcela nahradily manuální skříně. 

Převodovka DSG se však dostala do běžných automobilů až v roce 2003 a svou konstrukcí se výrazně liší od ostatních automatů. 

Není automat jako automat

Dvouspojkovou převodovku DSG (Direct Shift Gear) poprvé zkonstruovalo Porsche v 80. letech pro své závodní speciály. Koncern Volkswagen pak technologii nabídl běžným motoristům až začátkem nového tisícitiletí. 

Konstrukčně se jedná o zcela jiné řešení, než mají běžné automatické převodovky, které používají k přenosu síly motoru tzv. hydrodynamický měnič umožňující hladký přenos točivého momentu. 

Konstrukce DSG převodovky

V principu si lze převodovku DSG představit jako dvě převodovky vedle sebe, přičemž každá z nich má svou vlastní spojku. Na jedné převodovce se nachází liché převodové stupně (R, 1, 3, 5, 7) a na druhé sudé (2, 4, 6). Řazení jednotlivých stupňů i ovládání spojek zajišťuje elektronika vozu. 

V samotné skříni převodovky se nachází převodový olej zajišťující chlazení a mazání. V olejové lázni se také mohou (ale nemusí - záleží na variantě DSG) nacházet i obě spojky.

Jak to celé funguje při jízdě? 

Při rozjezdu elektronika na první hřídeli zařadí první převodový stupeň a sepne první spojku. Pokud řidič dále drží nohu na plynu, elektronika připraví na druhé hřídeli druhý převodový stupeň. Když se pak otáčky zvýší na tolik, že je možné přeřadit, elektronika plynule rozepne první spojku a ve stejnou chvíli plynule sepne druhou spojku a tím dojde k přeřazení. 

Při ubrání plynu nebo brždění zůsává princip stejný, jen elektronika řadí nižší stupně. 

Výhody vs nevýhody DSG 

✔️ Velmi rychlé řazení 

✔️ Nedochází k výkonovým ztrátám

✔️ Linerání přenos výkonu na kola

❌ Méně plynulé rozjezdy a řazení než u klasického automatu

❌ Pomalá reakce na náhlé změny jízdního stylu 

❌ Riziko drahých oprav u některých typů DSG 

Varianty DSG převodovky

Na českém trhu s ojetými vozidly se najčastěji setkáme s převodovkami s označením DQ 250 a DQ 200, mezi kterými je zásadní rozdíl (více o těchto dvou převodovkách níže pod tabulkou). 

Název

Uložení motoru

Max. točivý moment

Počet stupňů

Typ spojek

DQ 200 Příčné 250 7 Suché 
DQ 250 Příčné 400 6 Mokré
DQ 380 Příčné  420 7 Mokré
DQ 381 Příčné  430 7 Mokré
DQ 400 e Příčné 400 6 Mokré
DQ 500 Příčné 600 7 Mokré
DQ 511 Příčné 550 10 Mokré
DL 382 Podélné 500 7 Mokré
DL 501 Podélné 600 7 Mokré
DL 800 Podélné ? 7 Mokré

Suché vs mokré spojky

Jak je zmíněno výše, nejběžnějšími variantami DSG převodovek u nás jsou DQ 200 (7 stupňů do 250 Nm) a DQ 250 (6 stupňů do 400 Nm). Kromě rozdílného počtu stupňů a maximálního točivého momentu se liší především spojkami

Zatímco DQ 250 určená pro silnější motory má spojky v olejové lázni, DQ 200 pro slabší motory má spojky suché. Olejová lázeň u mokrých spojek zajišťuje jejich chlazení, ale také snižuje jejich tření a umožňuje tak jejich delší prokluz.

Při jízdě na dálnici rozdíl mezi suchou a mokrou spojkou nepoznáte, ve městě při parkování či popojíždění v koloně však ano. Mokré spojky se rozjíždí krásně plynule, zatímco suché spojky mohou pocukávat - elektronika totiž nemůže dovolit tak dlouhý prokluz spojek, aby nedocházelo k jejich nadměrnému opotřebení. 

DSG vydrží hodně, když se o něj staráte

Mezi motoristy koluje mnoho hororových příběhů o převodovkách DSG. Ty se při špatné údržbě opravdu mohou odporoučet již po sto tisících kilometrech a v autorizovaném servisu vám doporučí její celou výměnu. Naštěstí se těmto problémům dá jednoduše předejít.

Sedmi stupňová DQ 200

Převodovka používá dva druhy oleje - jeden pro mechatroniku (ovládání převodovky) a druhý pro samotnou převodovku (hřídele, ozubená kola a objímky synchronizace). Zatímco olej v mechatronice je doživotní, tak olej v samotné převodovce by se měl měnit po ujetí maximálně 120 000 km (přestože jej výrobce uvádí také jako doživotní). 

Mnohem větší slabinou je však soustava spojek, které se při častých rozjezdech a popojíždění v kolonách rychle opotřebovávají. Výměna spojek vyjde zhruba na 18 000 Kč (12 000 Kč za materiál a dalších cca 6 000 Kč za práci). 

Šesti stupňová DQ 250 

Na rozdíl od DQ 200 má převodovka DQ 250 pouze jednu olejovou lázeň, která maže a chladí převodovku, spojku i mechatroniku. Z toho důvodu je interval výměny kratší a to 60 000 Km

Pravidelná výměna oleje je přitom velmi důležitá, protože znehodnocený nebo přesluhující olej může způsovit spálení spojek a jejich nákladnou výměnu. 

Obecně však technika převodovek DSG platí za odolnou. Pokud je v nich pravidelně měněn olej a kontrolován jejich stav, mohou bez problému najet stovky tisíc kilometrů

Jak odhalit stav DSG převodovky

Pokud kupujete ojeté auto s DSG převodovkou, je důležité si zjistit o jaký model DSG se jedná a jaké má doporučené intervaly pro výměny oleje. Po prodejci vyžadujte doklady o všech výměnách a údržbě převodovky.

Při zkušební jízdě zařaďte režim D, povolte brzdu a nechte auto bez plynu rozjet. Nepříjemné cukání při rozjezdu či při řazení dalších stupňů může značit špatný stav převodovky. Přesný stav převodovky však prozradí jen její kompletní diagnostika v adekvátně vybaveném autoservisu. Vzhledem k cenám oprav DSG převodovek se to před koupí určitě vyplatí. 

Pozor na auta se stočeným tachometrem

U ojetin s DSG je potřeba dobře zkontrolovat, zda nemají stočený tachometru (právě kvůli výměnám převodového oleje). Nejjednodušeji zkontrolujete najeté kilometry online na Cebia.com

Kromě toho lze zkontrolovat také:

  • Historii poškození 
  • Fotky a historii inzerce
  • Servisní záznamy
  • a mnohem více 

Slovenská verze článku: DSG - Ako funguje a na čo si dať pozor?