Pokud se na výměnu kola necítíte, není žádná ostuda ji svěřit odborníkům. Ať už pneuservisu při přezouvání pneumatik, tak třeba asistenční službě v případě defektu na silnici. 

Co je potřeba k výměně kola

K výměně kola je samozřejmě potřeba nářadí a ideálně i rukavice, protože jsou kola špinavá. 

  • Hever (zvedák vozidla)
  • Klíč na kola (pro uvolnění a utažení šroubů)
  • Náhradní kolo 
  • Nástavce na bezpečnostní šrouby (pokud je jimi vůz vybaven)

Nejčastěji je nářadí i náhradní kolo umístěné pod podlahou zavazadelníku. Náhradní kolo již není součástí povinné výbavy vozidla a některá auta jsou místo něj vybavena sadou pro opravu pneumatik. Umístění nářadí vždy naleznete v návodu k osbluze vozidla

Postup výměny kola 

Základní postup výměny kola je u většiny vozidel stejný:

  1. V návodu k obsluze vozidla nalistujte kapitolu o výměně kola. Naleznete tam podrobné instrukce výměny i všechny potřebné informace jako umístění náhradního kola či zvedací body na karoserii. 
  2. Výměnu provádějte na pevném pokladu a na rovině! Pokud potřebujete vyměnit kolo na silnici, nezapomeňte na reflexní vestu a výstražný trojúhelník.
  3. Připravte si potřebné nářadí.
  4. Vypněte motor, zařaďte rychlost (polohu P u automatické převodovky) a zatáhněte ruční brzdu. 
  5. Před zvednutím vozidla uvolněte šrouby u kola, které chcete vyměnit, zhruba o půl otáčky. Šrouby zatím více neuvolňujte!
  6. V návodu k obsluze zjistěte tzv. zvedací body na karoserii vozidla, na které umístěte hever. Zkontrolujte, že hever stojí na pevném podkladu a nehrozí jeho sklouznutí. 
  7. Začněte auto pomalu zvedat, dokud nebude kolo lehce nad zemí (více není potřeba).
  8. Vyšroubujte všechny šrouby. Vyndávejte je křížem - tedy vždy společně ty šrouby, které jsou proti sobě. 
  9. Po vyjmutí všech šroubů sundejte kolo a nasaďte nové tak, aby díry na šrouby souhlasily se závity v náboji kola.
  10. Nasazené kolo přišroubujte, ale na heveru šrouby neutahujte do maxima! Finální utažení se provádí až po spuštění vozu na zem. Nyní postačí dotáhnout šrouby tak, aby se kolo na náboji nijak nepohybovalo. 
  11. Opatrně spusťte vozidlo na zem a odjměte hever.
  12. Co nejvíce dotáhněte šrouby. Utahujte je opět křížem (vždy šrouby naproti sobě). 
  13. Zkontrolujte tlak v pneumatice vyměněného kola a případně jej dofoukněte.
  14. Po ujetí několika kilometrů znovu zkontrolujte dotažení šroubů.

Vždy se řiďte instrukcemi v návodu k obsluze vozidla! Tento článek obsahuje pouze obecné informace a postup se může drobně lišit dle typu a výrobce vozidla.