Jen v roce 2019 se do České republiky dovezlo 177 261 ojetých osobních vozidel. Mnoho z nich k nám přicestovalo z Polska, ačkoliv prodejci často tvrdí trochu něco jiného. O tom ale později. 

Výhody ojetého auta z Polska

Důvody, proč se Češi v posledních letech častěji zajímají o ojetiny v Polsku, jsou více než zřejmé. Zdá se totiž, že na polském trhu s ojetinami je větší nabídka oblíbených aut za nižší ceny. Polsko je navíc v Evropské unii, takže registrace vozidla v ČR je výrazně jednodušší než dříve.

Větší výběr ojetin je dán větším trhem, neboť Polsko je co do počtu obyvatel i vozidel téměř čtyřnásobně velká země než Česká republika. Nízké ceny však mohou leckdy značit problém. U ojetin z Polska se velmi často setkáváme se zatajováním závažných havárií, stáčením tachometru a velmi často s falšováním původu vozidla.

Podvody s ojetinami z Polska

Nákup ojetého automobilu z Polska představuje oproti ojetině původem z České republiky zvýšené riziko. S jakými problémy se můžete setkat? 

Falšování původu vozidla

Auto původem z Polska je pro českého motoristu výrazně méně atraktivní než auto původem z Německa. Podvodníci to velmi dobře ví a tak přišli na jednoduchý trik, jak z polské ojetiny udělat německou: Auto koupené v Polsku zaregistrují na pár dní v Německu a až poté jej dovezou do ČR. Na českém úřadě předloží při registraci nikoliv polský technický průkaz, ale ten německý. V českém registru vozidel je pak vozidlo zaregistrované jako import z Německa. 

Zatajení vážných havárií

Velmi zajímavé peníze lze vydělat na vozech po těžkých nehodách - v celé Evropě se jich v aukcích nabízí velké množství. Podvodník takové auto za zlomek jeho původní ceny koupí a následně co nejlevněji opraví. Pak jej nabídne k prodeji jako nehavarované. Nedávno jsme psali o zánovním Mercedesu z Polska, který byl přesně takto opraven a následně prodán.

Stáčení tachometru

Přístroj na úpravu tachometru si může kdokoliv jednoduše koupit na internetu. Stojí pár tisíc korun, ale podvodníkům umí vydělat statisíce. Auta se stáčí již před prodejem v Polsku (jako v případě již zmíněného Mercedesu) a nezřídka i po jejich dovozu do České republiky. Snadno tak můžete koupit vůz, který má najeto klidně o 200 000 km více, než mu ukazuje palubní počítač. 

Padělání servisních knížek

Každý chce ojetý vůz, který byl pravidelně servisován nejlépe v autorizovaném servisu. Takových aut je ale na silnicích minimum. Podvodníci tak musí jít štěstíčku trochu naproti a servisky si vyrábí sami. Čistou servisní knížku lze koupit na internetu, stejně lze nechat vyrobit razítka existujících autoservisů. 

Jak tyto podvody odhalit? 

Vždy po prodejci vozidla vyžadujte VIN kód 

Ještě než se na auto vyrazíte podívat, nechte si od prodejce poslat VIN kód vozidla. Poctivý prodejce s tím nemá problém (většinou jej uvádí již v inzerátu), naopak nepoctivý prodejce jej poslat nebude chtít. 

Prověřte si historii vozidla na Cebia.com 

Stočený tachometr, zatajené havárie, pravou zemi původu i servisní historii lze snadno odhalit online v největší databázi záznamů ojetých vozidel v Evropě na webu Cebia.com. Systém obsahuje záznamy z více než 20 zemí světa včetně Polska, Německa, Slovenska či Rumunska. 

Zkontrolujte originální doklady

Pokud je vozidlo čerstvě dovezené ze zahraničí, nechte si prodejcem předložit doklady ze země dovozu (ideálně malý nebo velký technický průkaz). Z dokumentů by mělo jít vyčíst, kdy bylo vozidlo v dané zemi zaregistrováno a tedy ověřit, zda bylo v zemi skutečně registrováno po celou dobu. 

Ověřte si pravost záznamů v servisní knížce

Padělanou servisní knížku lze odhalit ověřením pravosti v ní obsažených záznamů. Jednoduše zavolejte do autoservisu, do něhož vozidlo podle servisky jezdilo, a zeptejte se, zda v autoservisu záznamy evidují. Pokud autoservis záznamy nenalezne, servisní knížka je s vysokou pravděpodobností falešná. 

Prověřte technický stav vozidla

Před samotnou koupí nechte vozidlo zkontrolovat buď v kvalitním (autorizovaném) autoservise anebo šikovným mechanikem přímo u prodejce. 

Slovenská verze článku: Ojazdené autá z Poľska