Naprostá většina Čechů - soukromých osob si kupuje ojetá auta. Proto se prodává zhruba 3krát více ojetin než nových aut, která si navíc převážně (75-80 %) kupují firmy do svých vozových parků.

Řada lidí, kteří si chtějí koupit ojeté auto, uvažuje při jeho výběru nejen nad značkou, modelem, motorizací apod., ale i nad zdrojem, ze kterého auto vybrat. Je lepší dovoz ze zahraničí, český autobazar, koupě od soukromé osoby nebo od autorizovaného dealera? V tomto článku se pokusíme vám dát odpovědi na tyto otázky nebo spíše naše doporučení podložené názory odborníků.

Poslouchejte také ve Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasty a Youradio Talk.

Hosté podcastu

Medajlonek_podcast_HusakMedajlonek_podcast_StorchMedajlonek_podcast_Knedlhans

Je výhodnější a rozumnější koupit si nové či ojeté auto? Resp. jaké má každé řešení výhody a nevýhody?

Ojeté auto je pochopitelně za nižší cenu. Cena auta klesne za 5 let zhruba na polovinu. Můžete si tak koupit sice ojeté auto, ale s lepším motorem, výbavou nebo auto vyšší třídy.

Jeho další výhodou je, zejména v současné době, že je k dispozici okamžitě a nemusíte čekat dlouhou dobu na dodávku nového auta z výroby. Na dodání nového vozu můžete čekat 3, ale také i 12 měsíců. Na druhou stranu jste omezeni nabídkou ojetin na trhu a nemůžete si přesně specifikovat výbavu, barvu apod. Ojeté auto také přináší rizika plynoucí z neznalosti jeho původu a historie.

Proto je potřeba každou ojetinu před nákupem co nejlépe prověřit. Další výhodou pořízení ojetiny je časté ukončení výroby některých modelů nebo motorizací. Je trendem přecházet na nízkoobjemové motory, hybridy, elektroauta, často končí diesely apod. Pokud tedy chcete takové auto, které se již aktuálně nevyrábí, např. 2litrový turbodiesel, nezbyde vám, než se poohlédnout po ojetině. Výhodou nového vozu je tovární záruka, ale záruku často dostanete i na mladší ojetiny.

Z jaké zdroje vybírat a koupit ojeté auto?

Na trhu existuje řada obchodníků s auty od soukromníků až po velké dealery a autobazary. Lze doporučit několik vodítek, podle kterých se orientovat. Je vždy dobré obrátit se na renomovaného obchodníka, který je již dlouho na trhu a za tu dobu prodal již velké množství aut.

Pokud jde o menší subjekt, třeba i s lokální působností, určitě je dobré zapátrat po referencích. Tady však pozor - většinou ochotně napíše hodnocení nespokojený zákazník a ten spokojený mlčí. Reference tedy berte s určitou rezervou. Komplexnost a šíře nabídky, ale i komplexnost služeb prodejce, je důležitá. Pokud obchodník nabízí nová i ojetá auta v širším spektru značek, budete mít více na výběr a obchodník vám nebude vnucovat to málo, co má aktuálně v nabídce. Pokud je obchodník-prodejce zároveň servisem, bude pravděpodobně znát i servisní historii auta a bude vám také schopen auto na místě odborně prohlédnout.

Dalším vodítkem je skutečnost, zda obchodník auto vykoupil a nabízí ho za svou firmu nebo je auto jen v komisním prodej, kdy za něj prodejce nijak neručí. Naopak pokud prodejce je schopen na auto poskytnou záruku nad rámec té zákonné, kvalitě auta evidentně věří a taková koupě je pak velmi bezpečná.

Je třeba brát si ke koupi auta s sebou svého mechanika - odborníka?

Rozhodně si odborníka přiberte, pokud sami autům opravdu nerozumíte. Nebo auto odvezte do nezávislého servisu, nejlépe autorizovaného servisu příslušné značky. Pokud vám toto prodejce neumožní, raději jděte pryč. Existují i firmy na toto specializované, kterým prochází rukama velkém množství aut a budou vám schopni fundovaně a nezávisle poradit.

Výsledkem pak často není stanovisko “dejte od auta ruce pryč”, ale díky objeveným nedostatkům dosáhnete nižší ceny. Standardem by měla být prohlídka auta zespodu, zkušební jízda, kontrola karoserie měřičem tloušťky laku a prohlídka motoru. Buďte raději náročným zákazníkem, investice do auta je vysoká částka a auto vám dokáže způsobit i nemalé finanční výdaje, pokud špatně zvolíte.

Jsou dobrou volbou tzv. roční vozy?

Do této kategorie se dnes řadí většinou auta do 2 až 3 let stáří, říkejme jim tedy raději “zánovní”. Jde většinou o dealerské předváděcí vozy - novinářské, festivalové apod., náhradní auta servisu, vozy z půjčoven ad. Často se zánovní vozy dovážejí i ze zahraničí. Takový vůz je téměř ve stavu nového, je zajetý a první problémy, které se na novém autě mohly vyskytnout, jsou vyřešené v rámci garančních prohlídek. Takové auto se ale cenově pohybuje již výrazně pod cenou nového a většinou je na něj poskytována záruka nebo ještě platí záruka tovární.

Jak jsou atraktivní auta po operativním leasingu?

Jde většinou o auta 1 až 4 roky stará. Mají jasný původ, zdokumentovanou servisní historii, bývají dobře vybavená. Vzhledem k tomu, že jde v drtivé většině o auta používaná firmami, mívají vysoký kilometrový nájezd, což však nemusí být naškodu. Je však třeba rozlišovat, kdo ve firmě s autem jezdil. Jinak se bude chovat k autu třeba manažer, který měl auto jako firemní benefit a používal ho kromě služebních cest jako rodinné auto. A jinak s autem mnohdy zachází skupina obchodních zástupců, kteří se v autě střídají.

Jsou tedy zánovní ojeté vozy tou nejlepší volbou?

Pokud je i starší auto poctivě a transparentně prodáváno, není určitě špatnou volbou, navíc bude ještě levnější. Pokles ceny staršího vozidla během vašeho používání bude menší než u zánovního vozu, starší ojetina lépe “drží” cenu.. Takové auto tedy pak prodáte s minimální ztrátou. Jen je potřeba tyto vozy ještě pečlivěji vybírat a prověřovat.

Je rozumnou volbou koupě ojetého elektromobilu nebo hybridu?

Zatím není na trhu tolik dlouhodobých zkušeností s prodejem elektromobilů a hybridů a jejich nabídka je omezená. Pokles ceny takového vozidla po jeho prodeji jako nového je rapidní a z tohoto hlediska je tedy zánovní elektromobil nebo hybrid rozumnou volbou. Zároveň záruka výrobce na baterii a elektropohon je 7 a více let.

Na trhu však panuje trochu nejistota, jak bude vypadat trh v dalších letech a jaká bude prodejnost elektromobilu třeba za dalších 5 nebo 10 let let užívání. To souvisí i s tím, jaké budou na trhu služby ohledně repase nebo opravy staré baterie, ale i s tím, jakým směrem a jak rychle se bude vyvíjet celý segment elektromobility. Díky rychlému rozvoji těchto technologií může dojít k morálnímu zastarávání stávajících aut, když ta nová budou mít baterie s vyšší kapacitou, delším dojezdem, rychlejším dobíjením a výkonnější elektromotory.

Vývoj elektromobilů se může tedy podobat spíše vývoji mobilních telefonů a pokud tomu tak bude, tak si představte, co dělat s např. 10 let starým mobilem - jeho cena je prakticky nulová. Pokud tedy koupit elektromobil nebo hybrid, pak je rozumné koupit si ho mírně ojetý a na kratší dobu, aby auto bylo již po poklesu ceny za nové a následné snížení ceny během vašeho užívání nebyl tak dramatické.

Zvolit benzin, diesel, elektro nebo hybrid?

Záleží především na vašich potřebách a možnostech. Pokud jezdíte hodně, vozíte velký náklad - vč. např. rodiny, potřebujete velké auto, třeba SUV, jezdíte dlouhém trasy, pak se vám vyplatí diesel. Pokud jezdíte méně a kratší trasy, nebude vás tak pálit spotřeba, pak volte benzin. Pokud jsou vám sympatické nové technologie nebo jste ekologicky zaměřený nebo máte např. možnost levné elektřiny (třeba máte fotovoltaiku), volte elektropohon.

Jak autobazar stanovuje cenu auta? Jak při výkupu, tak pak při prodeji?

Základním parametrem je aktuální situace na trhu. Ta byla dlouhá léta celkem stabilní a konstantní, ale v posledních letech vlivem covidu, nedostatků komponentů a chipů pro automobilový průmysl, ale i vlivem zdražování energií a inflace, se velmi změnila. Na trhu existují nástroje, které umějí ocenit auto, např. toto umí i Cebia v rámci služby na prověření historie vozidla nebo i mobilní aplikaci Carolina.

Většina velkých prodejců aut vychází z vlastního know-how a vycházejí ze své předchozí zkušenosti. Velký vliv má i historie auta, resp. zdokumentování této historie. Hůře se prodávají auta, jejichž historie je “nepopsaný list” a toto má pochopitelně vliv i na jejich cenu. Každé ojeté auto je individuální a tak se přistupuje i k jeho ocenění.

Je rozumné vybrat si auto prémiové třídy, ale hodně ojeté?

Je třeba si uvědomit, že takové auto bude generovat vysoké náklady na údržbu nebo opravu. Byť jde o levné auto, stále je to prémiová značka, kde díly stojí stejně jako u nového auta stejné značky. Dalším aspektem je pak pojištění, kde i pojišťovny toto zohledňují ve svých kalkulacích pojistného, které je pak vysoké. U velmi starého auta je rizikem i životnost airbagů a ABS. Málo se ví o tom, že životnost těchto život zachraňujících prvků je 8 až 12 let a starší airbag vám v situaci, kdy to budete nejvíc potřebovat, nemusí vystřelit.

Slovenská verze článku: Podcast Cebia: Aké auto si vybrať a kde ho kúpiť