TPMS: Monitoruje tlak vašich pneumatik

Zkratka TPMS (Tire Pressure Monitoring System) označuje elektronický systém, který sleduje tlak v pneumatikách a informuje řidiče o poklesu tlaku nebo defektu. Čidla v kolech odesílají údaje do řídicí jednotky, která následně zobrazuje stav pneumatik na palubním počítači.

👉 Od 1. 11. 2014 je TPMS povinnou výbavou všech nově prodávaných vozidel v EU. Starší vozy tuto povinnost nemají, systém však přináší významné benefity – vyšší bezpečnost, nižší spotřebu paliva i ekologičtější provoz.

Evropská unie při zavádění technologie odhadovala, že díky TPMS může ročně ušetřit přes 1 miliardu litrů paliva, snížit emise o 4,8 milionů tun CO₂ a předejít až 2 % dopravních nehod, které souvisejí s podhuštěnými pneumatikami.

2️⃣ Dva typy TPMS: přímý a nepřímý

Moderní automobily využívají dvě různá řešení kontroly tlaku. Každé funguje úplně jinak a přináší své výhody i limity.

1. Přímý systém TPMS

Přímý systém používá senzory umístěné přímo ve ventilcích uvnitř pneumatiky. Ty měří tlak i teplotu a jejich hodnoty se okamžitě zobrazují na displeji vozidla.

Používá ho např. Ford, Renault, Citroën, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota, Lexus nebo Hyundai.

✅ Výhody přímého TPMS

  • přesně měří tlak i teplotu v každé pneumatice zvlášť
  • funguje i na stojícím vozidle
  • umí kontrolovat také rezervu (pokud je vybavena senzorem)
  • reaguje rychle na defekt i pozvolný únik vzduchu

❌ Nevýhody přímého TPMS

  • senzory musí být ve všech kolech, včetně obou sad (letní / zimní)
  • při výměně nebo rotaci kol je často nutné spárování s řídicí jednotkou
  • vznikají dodatečné servisní náklady (baterie, těsnění, diagnostika)
  • vyšší cena oproti nepřímému systému

2. Nepřímý systém TPMS

Nepřímý TPMS neměří tlak přímo, ale využívá data ze systémů ABS a ESP. Porovnává rychlost otáčení kol a vibrace – odlišná hodnota může znamenat pokles tlaku.

Používají ho zejména Škoda, Volkswagen, Seat, BMW nebo Mercedes.

✅ Výhody nepřímého TPMS

  • jednoduchá implementace (úprava softwaru ABS/ESP)
  • žádné náklady na senzory v pneuservisu
  • bezúdržbový provoz
  • velmi nízké pořizovací náklady

❌ Nevýhody nepřímého TPMS

  • pomalejší reakce na únik vzduchu
  • funguje pouze za jízdy
  • nezobrazuje přesný tlak
  • nehlídá rezervní kolo
  • po výměně nebo dohuštění je nutný reset systému

TPMS ventilek vs. klasický ventil: Jaký je rozdíl?

Na první pohled mohou vypadat podobně, ale konstrukčně se liší zásadně.

Klasický ventil (= nepřímý systém)

  • slouží pouze k mechanickému udržení tlaku
  • jednoduché gumové nebo kovové provedení
  • velmi nízká cena
  • vyžaduje kontrolu těsnění a ventilového jádra

TPMS ventilek (= přímý systém)

  • tvoří součást senzoru tlaku s elektronikou a baterií
  • většinou kovový nebo odolný plastový ventil
  • obsahuje těsnění, podložku a matici
  • cena je výrazně vyšší (senzor stojí stovky až tisíce Kč)
  • po každé výměně pneumatik se doporučuje kontrola těsnění a funkce
  • po výměně nebo přesunu kola je nutné spárování

Kdy má smysl diagnostika TPMS

Diagnostika TPMS pomáhá ověřit:

  • správnou funkci senzorů
  • sílu jejich signálu
  • přesnost měření
  • stav baterií

Vyplatí se především po výměně kol, při svítící kontrolce TPMS, po opravě defektu nebo před delší cestou. Včasné odhalení problémů zabrání poruše na cestách a pomůže projít STK bez komplikací.

TPMS a výměna pneumatik: Vyplatí se odborný servis

U přímého systému jsou senzory umístěné přímo ve ventilcích, a proto je riziko jejich poškození při neodborné manipulaci. Profesionální servis:

  • provede výměnu pneumatik bezpečně
  • zkontroluje těsnost a stav baterie
  • vymění potřebné díly
  • zajistí spárování senzorů s řídicí jednotkou

Pokud používáte starší sadu kol na vůz vybavený TPMS, je nutné doplnit všechna kola o příslušná čidla.

Proč hlídat správný tlak v pneumatikách

Správně nahuštěné pneumatiky zásadně ovlivňují:

  • brzdnou dráhu
  • ovladatelnost vozu
  • spotřebu paliva
  • životnost pneumatik

Podhuštěná pneumatika se deformuje, zhoršuje jízdní vlastnosti, opotřebuje se až o 20 % rychleji a spotřeba může vzrůst až o 5 %. TPMS pomáhá těmto rizikům předejít. 🚗💨

🔧 Údržba senzorů TPMS

Ačkoli nejde o bezúdržbovou technologii, péče je jednoduchá:

  • Životnost baterie: obvykle 5–10 let
  • Servisní sada: při každé demontáži pneumatik je vhodné vyměnit těsnění, matici, podložku a ventilové jádro
  • Prevence: diagnostika odhalí slabou baterii nebo netěsnost dřív, než dojde k selhání systému

TPMS a STK: Na co si dát pozor

Jestliže má vozidlo TPMS již z výroby, musí být plně funkční. Nefunkční systém TPMS znamená problémy na STK a možné krácení pojistného plnění při nehodě.

Kupujete auto? 🔍 Prověřte si jeho historii!

Cebia provozuje největší evropskou databázi záznamů ojetých aut, ve které si můžete zkontrolovat jakékoli vozidlo. Na Cebia.com během několika okamžiků zkontrolujete:

  • historii nájezdu kilometrů
  • záznamy o škodách a nehodách
  • záznamy o odcizení a financování
  • historické fotky
  • využití jako taxi
  • servisní historii
  • ocenění vozidla
  • a mnoho dalšího.

Prověřit vozidlo:

💰 Tip: Chcete získat slevu 10 % na prověření vozidla? Stačí se přihlásit k odběru novinek a my vám slevu obratem pošleme na váš e-mail -> Přihlásit odběr.