Jak vybrat ojeté auto do 100 000 Kč

Za 100 000 Kč lze pořídit velmi dobrá a spolehlivá auta, ale také známé průšviháře, které vás mohou ve finále na servisních nákladech stát klidně i dva krát více peněz. Především budoucí náklady na provoz a servis vozidla je velmi důležité brát při výběru ojetého auta v potaz. Zpravidla platí, že čím bylo auto dražší jako nové, tím dražší bude i jeho servis. Například vozy prémiových značek mívají mnohem složitější techniku vyžadující častější a pečlivější údržbu. Proto v našem výběru naleznete auta běžných značek, u kterých astronomické servisní náklady nehrozí. 

Při výběru ojetiny nikdy nezapomínejte na její důkladné prověření. Minimálně si prověřte jeho historii on-line na webu Cebia.com (prověřit lze najeté kilometry, předchozí poškození, servisní historii apod.). Důkladná prohlídka v autoservisu je pak úplná jistota.

Městské vozy

Miniauta nabízí v kategorii do 100 000 Kč opravdu velký výběr a téměř žádný model není vyložený propadák. Vyhněte se ale malým dieselovým motorům, které se pro městský provoz nehodí a mívají mnohem více problémů než atmosferické benzíny. 

Toyota Yaris II. generace (2005-2013)toyota_yaris_2009_wallpapers_4

Druhá generace městského vozítka od Toyoty vyráběná mezi lety 2005 a 2013 si právem vysloužila pověst naprosto spolehlivého auta. Povrchová rez postihuje pouze podvozkové díly, karoserie bývají netknuté. Yaris byl nabízen se třemi benzínovými a jedním dieslovým motorem. Jako velmi spolehlivé se osvědčily benzínový tříválec 1.0 VVT-i 51 kW a čtyřválec 1.3 VVT-i 64 kW. Tříválec zcela dostačuje na městské ježdění, čtyřválec pak nabídne o chlup lepší dynamiku pro jízdu mimo město. V roce 2008 byl motor 1.3 VVT-i přepracován a dostal o 10 kW vyšší výkon a šestistupňovou převodovku. V nízkých otáčkách však působí trochu unavěněji než předchůdce a při větším nájezdu hrozí zvýšená spotřeba oleje kvůli opotřebovaným pístním kroužkům, které je dobré vyměnit. 

Motor 1.8 VVTI-i 97 kW má výkon položený ve vysokých otáčkách a při běžné jízdě příliš čiperně nepůsobí. Po nájezdu 100 000 km se mohou ozvat rozvody (rachot z motoru), které je potřeba vyměnit. Motor by se však potkat neměl. Vyšší nájezd pak znamená také vyšší spotřebu oleje. 

Diesel 1.4 D-4D 66 kW je považován za spolehlivý vzhledem ke konkurenci. Na krátké trasy však vhodný není. Od roku 2008 je pak vybaven filtrem pevných částic, který je potřeba pravidelně čistit či měnit. 

VW Up! / Škoda Citigo / Seat Mii (2011-dodnes)2018_Skoda_Citigo_SE_MPi_1.0_Front

Tři různé modely, ale stejné auto. Tahle koncernová trojka se mimořádně povedla. Uvnitř vozu je až nečekaně hodně místa, podvozek si poradí s většinou českých cest a technika je více než spolehlivá. Při vývoji auta byl kladen velký důraz na spolehlivost, protože se počítalo s náročným provozem v zemích východní Evropy. A náramně se to povedlo. 

Z nabídky motorů jednoznačně doporučujeme motor 1.0 MPi o výkonu 44 nebo 55 kW. Jedná se o identický motor, slabší varianta má pouze elektronicky přidušený výkon ve vyšších otáčkách. Při běžné jízdě rozdíl prakticky nepoznáte. Motor je téměř nezničitelný - na fórech lze najít mnoho majitelů tohoto prcka s nájezdem více než půl milionu km. Vstřikování benzínů je nepřímé a nehrozí tak žádné zanášení motoru karbonem. Motor má také velmi nízkou spotřebu - i na dálnici budete jezdit do 6 litrů, na okreskách pak do 5 litrů benzínu. 

Pokud potřebujete spolehlivé auto pro dva lidi, určitě si tohle auto vyzkoušejte! 

Malé rodinné vozy

I v kategorii hatchbacků a combi je velký výběr. Největší nabídka ojetin je u modelů Škoda Fabia a Octavia. Kvůli své oblíbenosti jsou však jejich ceny často vyšroubované do nesmyslných výšin. Každopádně s takovou Fabií 1.4 MPi chybu rozhodně neuděláte. 

Renault Megane II. a III. generace (2002-2016)RENAULTMeganeEstate-534_12

Druhá generace oblíbeného francouzského hatchbacku resp. combi se vyráběla v letech 2002 až 2008. Pěkné kousky seženete okolo 75 tisíc korun. Novější třetí generaci pak seženete zhruba od 80 tisíc korun výše. Megane je pohodlné rodinné auto s přijemně velkým kufrem, podvozek je naladěný do komfortu a dobře si poradí s českými okreskami i městy.

Hlavními lákadly Meganu jsou perfektní antikorozní ochrana karoserie i podvozku a atmosferický benzínový motor 1.6 16V nabízený v obou generacích. Motor je naprosto spolehlivý, hezky jede a pokud nejezdíte často po dálnici, tak si vezme okolo 7,5 litru. 

Pokud sháníte svižnější svezení, vedle nešlápnete s benzínovým motorem 2.0 T. Velmi dobře snáší časté zatížení a jede opravdu pěkně. Jen počítejne s vyšší spotřebou. Z dieselů lze nejčastěji narazit na 1.5 dCi v různých výkonnových variantách. Jedna pětky si vemou opravdu málo nafty a mají i poměrně příjemný chod. Některé však mohou zradit vstřikovače nafty ači vydřená ojniční ložiska. Při koupi si tak nechte stav motoru raději zkontrolovat v servisu.

Ford Focus II. generace (2004-2010)Ford-Focus-2008-5-e1478616138421-1000x533

Pokud se v autě rádi svezete, bude pro vás vhodnější stálice ze stáje Fordu. Seženete jej jako hatchback, combi a dokonce i sedan. S Focusem po faceliftu, který proběhl v roce 2008, určitě neuděláte ostudu, stále je to velmi dobře vypadající auto.

Naprostou jistotou je benzínový motor 1.6 16V, který je opravdu spolehlivý a vystačí si s běžnou údržbou. Ani ostatní benzínové motory nejsou vyložené pasti, stejně jako dieselový motor s obsahem 1.8 l. Vyhněte se ale naftě s obsahem 1.6 litru, která bývá ve Focusech s vyšším nájezdem na konci svých sil. Také nedoporučujeme koukat po nejlevnějších Focusech III. generace, na které můžete okolo sta tisíc narazit. Bývají to opravdu vylítané kousky, které mají nejlepší léta za sebou. 

Velké rodinné MPV

Kategorie aut, která pomalu ale jistě vymírá. O to víc je u českých rodin oblíbená. Zapomeňte na utrápené Sharany a Fordy Galaxy, mezi ojetými MPV je nejlepší koupě nečekaně Opel

Opel Zafira B (2005-2014)1200px-Opel_Zafira_08-7-2005_silver_vr

Neprávem přehlížená ojetina je skvělá volba pro všechny, co potřebují převážet hodně věcí, lidí či chtějí auto občas využít k přespání. Schválně si přečtěte nějaký dobový test, prostornost a variabilita interiéru je bezkonkurenční. Navíc je Zafira velmi odolné a spolehlivé auto. 

Z motorů lze jednoznačně doporučit diesel 1.9 CDTi o výkonu 74 nebo 88 kW původem od Fiatu. Je to skutečný držák, se kterým najedete statisíce kilometrů bez větších investic. Netrápí jej problémy s EGR ventilem ani výřivými klapkami v sání jako jeho výkonějšího bratříčka o výkonu 110 kW. Slabší diesely lze sehnat i s poměrně spolehlivou automatickou převodovkou a i s tou se spotřeba pohybuje kolem 7 litrů nafty.

Z benzínových motorů je držák 1.8 16V, jen se kvůli krátkým převodům příliš nehodí na dálniční výlety. Chcete-li sportovat, můžete sáhnout po motoru 2.0 Turbo a to dokonce ve variantě OPC s adaptivním pružením. Berte však raději slabší verze, silnější trápí úniky oleje.

Mazda 5 (2005-2015)mazda-5_european_version-2004-1600-05-1100x618

Do 100 tisíc korun lze sehnat i japonskou Mazdu. Výhodou jsou zadní posuvné dveře, které jsou výrazně praktičtější než klasické v případě Zafiry. Nevýhodou je pro Mazdu notoricky známá koroze karoserie. Ta postihuje především starší kousky, zkontrolovat stav karoserie i podvozku je však potřeba i u těch novějších. 

V případě motorů doporučujeme sáhnout po těch benzinových. Turbodiesely mohou být po letech provozu zanesené karbonem a jejich vyčištění a oprava se často šplhá do desítek tisíc korun. 

Určitě budete spokojeni s podvozkem, který Mazda vyvinula společně s Fordem a je opravdu dobrý. Naopak nepříjemně vás může překvapit cena originální dílů či horší dostupnost těch neoriginálních. 

Vozy s pohonem 4x4

Čtyřkolky v čechách milujeme, do 100 tisíc korun je však poměrně těžké najít spolehlivá auta, která ještě nejsou sežraná korozí. Koukejte raději po malých a jednoduchých autech než po velkých SUV.

Suzuki Ignis (2000-2008)unnamed (3)

Sháníte-li levnou a především spolehlivou čtyřkolku, tak přestaňte vybírat a jděte si pro Suzuki Ignis. Až pojedete do jakýchkoliv českých hor, schválně si všímejte, kolik jich tam jezdí. Ačkoliv vypadá Ignis jako prcek do města, má však stálý pohon čtyř kol. Na sněhu se s ním neztratíte a s prstem v nose zvládne i lehčí terén. 

Ignis má velmi jednoduchou konstrukci podvozku, který je však hodně odolný a snese i horší zacházení. Nízkou životnost mají snad jen tlumiče pérování, či ložiska zadních kol. 

Z motorů sáhněte po benzínech, i slabší 1.3 známá ze Swiftu udává Ignisu slušnou dynamiku. Malému dieselu 1.3 DDiS z dílny Fiatu se naopak vyhněte, jednak se nehodí na krátké trasy, druhak není zdaleka tak spolehlivý jako benzínové jednotky. 

Toyota RAV4 (2000-2006)

RAV4

Ravka je oproti Ignisu výrazně větší auto, s tím ale souvisí i náročnější a dražší údržba. Ceny začínají okolo 80 000 korun, nicméně aut je v nabídce díky jejich oblíbenosti poměrně málo. Stejně jako u Suzuki doporučejeme spíše benzinové motory - ideálně atmosferický dvoulitr 2.0i. Motor je mechanicky odolný, ale potřebuje pravidelný servis a výměny oleje po 10 000 km. 

Při výběru zkontrolujte, že má motor hladký chod, dobře startuje za studena a v nízkých otáčkách necuká. Zároveň musí rovnoměrně táhnout až do 6 000 otáček. Samozřejmě vyzkoušejte i funkci čtyřkolky, například rychlým rozjezdem na štěrku či trávě. 

Koroze je u RAV4 problém jen u vozů s opravovanou karoserií nebo u vozech používaných v těžkém terénu, u kterých je zpravidla velmi zkorodovaný podvozek. 

Ojetý vůz důkladně prověřte!

I při nákupu levné ojetiny se vyplatí prověřit její historii. Nikdo z nás by asi nechtěl vozit děti v autě po totální havárii. Historii prověříte rychle a jednoduše online na webu Cebia.com.

Na webu Cebia.com lze získat následující informace:

  • Historii najetých kilometrů
  • Předchozí poškození vozidla včetně fotografií a totálních havárií
  • Servisní historii
  • Fotografie z historie vozidla
  • Historie inzerování vozu 
  • Záznamy o odcizení
  • Online ocenění vozidla
  • a mnoho dalšího  

Slovenská verze článku: Najlepšie auto do 4 000 EUR